De Pc is geen prioriteit meer in de woonkamer

12/04/16 om 11:35 - Bijgewerkt om 11:35

Bron: Datanews

De wereldwijde pc-markt zakt opnieuw met 9,6 procent. Consumenten laten het toestel links liggen en bedrijven wachten nog even af.

De Pc is geen prioriteit meer in de woonkamer

© iStock

Het is een plaatje dat we de afgelopen jaren al vaak hebben opgelegd: in het eerste kwartaal van dit jaar daalde de pc-verkoop met 9,6 procent, de zesde daling op rij en de eerste keer sinds 2007 dat er minder dan 65 miljoen pc's zijn verkocht.

In EMEA daalt de verkoop zelfs met tien procent en werden er slechts 19,5 miljoen pc's verkocht. Wel merkt Gartner op dat in West-Europa, specifiek in Duitsland en Verenigd Koninkrijk, de consumentenvraag stabiel blijft, maar niet in Frankrijk.

Andere toestellen

De oorzaken zijn te wijten aan koersschommelingen. Maar het grotere plaatje is minder tijdelijk: de pc vindt overal ter wereld moeilijker zijn weg naar nieuwe huishoudens, zegt Gartner dat de cijfers verzamelde. Zeker in opkomende markten ligt de prioriteit bij de aankoop van een smartphone in plaats van een pc.

Op de zakelijke markt is er iets minder pessimisme. Daar hoopt het analistenbureau dat bedrijven tegen eind 2016 hun overstap naar Windows 10 zullen doen, wat doorgaans gepaard gaat met het uitrollen van nieuwe hardware.

.

. © .

Enkel Asus en Apple groeien

Als we kijken naar de individuele merken dan leren we dat Lenovo en HP Inc. de grootste leveranciers blijven, maar wel met respectievelijk een daling van 7,2 en 9 procent. Dell houdt nipt geen stand met 0,4 procent minder pc's. Enkel Asus (1,5 procent groei) en Apple (1 procent groei) gaan er op vooruit.

Onze partners