De toekomst is aan de online wagen

Guy Kindermans Guy Kindermans is freelance journalist bij Data News.

De 13de Global Automotive Executive enquête van KPMG International, bij 200 bedrijfsleiders uit de autosector, ziet een trage groei voor de elektrische wagen, een snelle groei van China als automarkt én internettoegang in en voor de auto als ‘normaal’. Zowel internettoegang voor informatie- en amusementsystemen in de auto, als connectiviteit tussen auto’s onderling en met verkeerssystemen zal hierin de drijvende kracht zijn. Vandaag is de auto al het ‘technologische toestel’ met de snelste groei na smartphones en tablets, stelt Intel. In ieder geval acht 63 procent van de respondenten het hoogstwaarschijnlijk dat er een convergentie komt tussen de auto en de ‘TIME’-industrie (Telecom, Information Technology, Media & Entertainment).

De 13de Global Automotive Executive enquête van KPMG International, bij 200 bedrijfsleiders uit de autosector, ziet een trage groei voor de elektrische wagen, een snelle groei van China als automarkt én internettoegang in en voor de auto als ‘normaal’.

Zowel internettoegang voor informatie- en amusementsystemen in de auto, als connectiviteit tussen auto’s onderling en met verkeerssystemen zal hierin de drijvende kracht zijn. Vandaag is de auto al het ‘technologische toestel’ met de snelste groei na smartphones en tablets, stelt Intel. In ieder geval acht 63 procent van de respondenten het hoogstwaarschijnlijk dat er een convergentie komt tussen de auto en de ‘TIME’-industrie (Telecom, Information Technology, Media & Entertainment).

Wel is het nog niet duidelijk wie de baten van deze ontwikkeling gaat plukken: de huidige oem-leveranciers van deze systemen (volgens 31% van de respondenten) of de klassieke ict/connectiviteitsbedrijven (25% van de respondenten). In ieder geval worden spelers als Apple, Microsoft, LG, Google en anderen op deze markt verwacht. Een belangrijke vereiste zal wel de openstelling van wat nu nog sterk bedrijfseigen omgevingen zijn, ook al om de snellere ontwikkelingscycli van deze producten ten opzichte van de cycli van auto’s te ondersteunen.

Naast connectiviteit voor chauffeur en passagiers voor muziek en informatie, zullen de communicatiesystemen ook instaan voor dataverkeer met andere voertuigen (het vermijden van botsingen, het vormen van ‘treinen’ van auto’s), verkeerssystemen (o.a. verkeersbeheersystemen zoals verkeerslichten, maar bij ongeval etc.), autogerelateerde dienstverleners (garages e.d.), bedrijven (winkels, parkeergarages, maar ook werkgevers…) en allicht familieleden (zeg maar om een oogje houden op het rijgedrag van de kroost).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content