De toekomst van de e-commerce volgens Toyota: zelfrijdende winkels

09/01/18 om 12:18 - Bijgewerkt om 17:07

Toyota heeft een ambitieus plan aangekondigd om relevant te worden in de e-commerce: het werkt aan zelfrijdende busjes die ingehuurd kunnen worden door bedrijven om dienst te doen als mobiele winkels. Daarvoor bundelt de autobouwer nu de krachten met webwinkelreus Amazon.

De toekomst van de e-commerce volgens Toyota: zelfrijdende winkels

© Toyota

Een nieuw paar schoenen nodig? Roep de mobiele schoenenwinkel en pas ze tijdens je woon-werkverkeer. De zelfrijdende winkel herkent je gezicht en rekent automatisch af. Als het van Toyota afhangt, wordt zoiets de toekomst van de e-commerce.

Toyota-CEO Akio Toyoda stelde het concept voor op technologiebeurs CES in Las Vegas en gebruikte het als voorbeeld om de toekomst van zijn bedrijf te schetsen. "Onze concurrenten maken niet langer auto's. Het zijn bedrijven als Google, Apple en zelfs Facebook waar ik 's nachts van wakker lig", gaf hij toe.

"Uiteindelijk zijn wij zelf ook niet begonnen met het bouwen van auto's", verwees de CEO naar de wortels van Toyota. Zijn overgrootvader Sakichi Toyoda was een succesvolle weefmachinebouwer, maar diens zoon Kiichiro Toyoda zag op tijd in dat er een nieuw technologisch tijdperk aanbrak. Hij verkocht alle weefmachines en besloot om auto's te gaan bouwen. Nu kondigt kleinzoon Akio aan om die autofabrikant om te bouwen tot een mobiliteitsbedrijf.

Daarmee maakt hij niet alleen dezelfde analyse als zijn grootvader destijds, maar ook als KPMG, die autobouwers aanraadt om te gaan fuseren als ze in de toekomst nog willen concurreren met techgiganten als Google en Apple.

En Toyota gaat niet samenwerken met de minsten. Niet alleen Uber, Didi Chuxing, Pizza Hut en Mazda, maar ook Amazon vervoegt de mobiliteitsalliantie van Toyota. De bedoeling: elektrische en zelfrijdende voertuigen ontwikkelen voor het bezorgen van pakketten, pizza's of mensen naar iedere gewenste bestemming.

Deze zogenaamde e-palette-busjes komen in drie verschillende groottes, tussen de vier en zeven meter lang. Het interieur kan gemakkelijk aangepast worden: je kan er zowel een hotelkamer, een pizzakraam als een rijdend kantoor met verschillende bureau's van maken.

Toyota hoopt om de multifunctionele busjes al te kunnen demonstreren op de Olympische Spelen van Tokyo in 2020.

Onze partners