De tsunami die Apple iPhone heet

“Een significante stap vooruit ten opzichte van andere slimme telefoons,” aldus Newsweek-recensent Steven Levy over de Apple iPhone. Vandaag brengt Apple zijn eerste mobiele telefoon op de markt.

Dat de iPhone nu al een hype is getuigen de wachtrijen voor de winkels van Apple en AT&T in heel Amerika. Wie niet achteraan in de rij aan hoeven te sluiten voor een iPhone zijn de recensenten van vooraanstaande Amerikaanse publicaties als Newsweek, de New York Times en de Wall Street Journal. De technologiekenners van die uitgaven legden twee weken geleden al hun eerste hand op Apples telefoon annex mp3-speler annex internetapparaat.Eergisteren verschenen de eerste recensies van de iPhone. Hoewel de journalisten hier en daar hun bedenkingen bij het toestel hebben, zijn ze in de regel positief en zien de iPhone als een toestel dat de lat voor andere fabrikanten hoger legt.Het doel van Apple is om een jaar na de introductie van de iPhone 10 miljoen toestellen in omloop te hebben. Omgerekend, is dat is een marktaandeel van 1 procent op de markt voor mobiele telefoons.Wat voor hoeveel?Het toestel ([demo]) draait op een aangepaste versie van OS X, Apples besturingssysteem en bevat behalve een belfunctie ook alle iPod-functies. Eigenaars van het toestel kunnen via computerprogramma iTunes hun foto’s, video’s en mp3’tjes synchroniseren met het toestel, maar ook hun agenda en adresboek.Tevens bevat het apparaat een webbrowser en een e-mailprogramma (dat ‘pop’ en ‘imap’ ondersteunt). Daarnaast zitten standaard twee Google-diensten in het apparaat verwerkt: directe toegang tot YouTube en Google Maps voor positionering- maar ook routeringinformatie. Volgens Google-baas Eric Schmidt, tevens bestuurder bij Apple, zullen op termijn meer Google-diensten in de iPhone worden verwerkt. Welke dat zijn, houdt hij voor zich.De iPhone verschijnt in twee versies. Een toestel met 4 gigabyte en een met 8 gigabyte opslagruimte. Die kosten respectievelijk 500 en 600 dollar, in combinatie met een tweejarig mobiel abonnement bij AT&T. Het eerste abonnement kost 59,99 dollar per maand en is inclusief 450 belminuten. Voor 79,99 dollar krijgt een abonnee 900 belminuten en voor 99,99 dollar 1350 belminuten. Alle drie de vormen bieden 200 sms-berichten en ongelimiteerd toegang tot datadiensten. Er is bovendien een activeringskost van 36 dollar. Naast individuele abonnementsvormen zijn er familiepakketten. Prijzen daarvan lopen uiteen van 80 dollar voor 700 gedeelde belminuten en 120 dollar voor 2100 gedeelde belminuten. Volgens AT&T liggen de maandelijkse tarieven voor de iPhone daarmee zowat 10 dollar onder de tarieven van andere smartphonediensten.EuropaDe telefoon ondersteunt Gsm, Bluetooth en wifi. Umts-ondersteuning zit in de Amerikaanse toetsellen niet verwerkt, wel het langzamere Edge. Maar zodra de iPhone in december op de Europese markt verschijnt, heeft Apple in veel landen niet eens de keuze uit Edge of Umts.Al enkele maanden doen de geruchten de ronde als zou Apple in Europa met T-Mobile én Vodafone de iPhone op de markt brengen. Gecombineerd bedienen de operators het grootste gedeelte van de Europese landen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content