Delhaize lanceert smartphonebetalingen

© .

Vanaf nu kunnen klanten van de Delhaize-vestiging Karreveld in Sint-Jans-Molenbeek hun boodschappen betalen met de smartphone-app van Bancontact. Tegen het einde van het jaar zal betalen met de smartphone in een vijftiental Delhaize-winkels mogelijk zijn.

Dat hebben betalingsverwerker Worldline, Bancontact en de supermarktketen bekendgemaakt.

Met de smartphone betalen is eenvoudig. De klant opent de Bancontact-app, scant een QR-code op het betaaltoestel van de winkel en tikt in de app zijn pincode in.

Sneller dan met de kaart gaat het wellicht niet, maar volgens Worldline-woordvoerder Bram Boriau is dat ook niet het verkoopargument. ‘Na verloop van tijd zullen handelaars er andere diensten, zoals een klantenkaart, aan koppelen’, zegt hij.

Worldline is in gesprek met andere handelaars om ook smartphonebetalingen aan te bieden vanaf juni.

Colruyt

Colruyt lanceerde mobiel betalen al in januari, maar liet Worldline daarvoor links liggen. ‘Zij waren tot twintig keer duurder dan SEQR, het systeem dat wij gebruiken’, zegt Colruyt-woordvoerder Jan Derom.

Momenteel kan al in ongeveer 350 winkels van de Colruyt-groep betaald worden met de smartphone. Die klanten hebben een andere app nodig dan bij Delhaize, maar de werkwijze is gelijkaardig. Tegen eind april zal volgens Derom in alle winkels van de groep met de smartphone betaald kunnen worden. Nu al telt Colruyt dagelijks ongeveer 200 smartphone-betalingen.

Om met de smartphone te betalen, moet het toestel een werkende internetverbinding hebben en moet de klant de geschikte toepassing geïnstalleerd en gekoppeld hebben aan zijn bankrekening.

Zowel bij de winkels van de Colruyt-groep als bij Delhaize mag het te betalen bedrag maximaal 250 euro bedragen. Cash betalen of betalen met de kaart blijft uiteraard mogelijk. Volgens Worldline is betalen met de smartphone even veilig als met de kaart.

(Belga/MI)

Partner Content