Dell wil fabrieken verkopen

De Amerikaanse computerproducent Dell is op zoek naar overnemers voor Dell-fabrieken over de hele wereld.

De Amerikaanse computerproducent Dell is op zoek naar overnemers voor Dell-fabrieken over de hele wereld.

De nummer 2 op de pc-markt heeft voor de verkoop van die fabrieken de afgelopen maanden al contact opgenomen met vooral Aziatische producenten. Dat schrijft de Amerikaanse krant The Wall Street Journal op gezag van mensen die de zaak opvolgen.

Volgens de krant gaat het om de verkoop van de meeste, zo niet alle, fabrieken van Dell. Er zouden bijgevolg ook enkele fabrieken gesloten kunnen worden.

Uit de nieuwe plannen blijkt dat de Amerikaanse onderneming haar computers bij de nieuwe eigenaars van de fabrieken zal laten produceren. De verkoop van de Dell-fabrieken zou binnen de volgende 18 maanden rond moeten zijn.

De Amerikaanse computerproducent beschikt over meerdere fabrieken in de Verenigde Staten, Ierland, China, Brazilië, Maleisië, en sinds vorig jaar ook in Polen.

De Amerikaanse firma voert sinds de terugkeer van oprichter Michael Dell in januari 2007 een radicale reorganisatie, met rigide besparingen, door. De mogelijke verkoop van de fabrieken is een van de maatregelen om kosten te besparen.

Voor de pc-producent uit het Texaanse Round Rock betekent de verkoop van de fabrieken echt een nieuwe drastische verandering in het bedrijfsmodel. Het bedrijfsmodel waarmee oprichter Michael Dell het bedrijf groot maakte, steunde op de snelle productie van de computers in eigen fabrieken vanaf het ogenblik dat de bestelling binnenliep. Op die manier verhinderde Dell opslagkosten en overproductie.

De Dell-fabrieken zijn echter vooral toegespitst op de montage van desktoppc’s, in een tijd waar laptop’s de groeiende sector blijken te zijn. Die notebooks zijn moeilijker en met een hogere arbeidsintensiteit te fabriceren. Producenten die op basis van contracten werken, en zich specialiseren in de productie van laptop’s, blijken goedkoper.

De mogelijke verkoop van fabrieken is niet de eerste belangrijke wijziging in Dell’s bedrijfsmodel. In 2007 werd afgestapt van het jarenlange principe van directe verkoop van pc’s en werden vak- en kleinhandel in geschakeld om de pc’s aan de man te brengen. Tot 2007 konden klanten hun pc’s enkel via telefoon of internet bestellen.

In het tweede kwartaal van 2008 was Dell goed voor een wereldwijd marktaandeel van 15,6 procent, achter Hewlett-Packard met een marktaandeel van 18,1 procent.

Bron: Belga / Bloomberg / DPA

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content