Deloitte: ‘Pc is nog niet dood’

Volgens een studie van Deloitte zal in 2013 voor de meeste gebruikers de traditionele desktop en laptop het primaire computerapparaat blijven. Het adviesbureau spreekt zo de meeste marktonderzoekers tegen die stellen dat tablets en smartphones de pc zullen verdringen.

Volgens een studie van Deloitte zal in 2013 voor de meeste gebruikers de traditionele desktop en laptop het primaire computerapparaat blijven. Het adviesbureau spreekt zo de meeste marktonderzoekers tegen die stellen dat tablets en smartphones de pc zullen verdringen.


Volgens marktonderzoeksbureau IDC daalde de verkoop van computers, laptops en notebooks in 2012 met 3,2 procent tot 352,4 miljoen eenheden. De verkoop van tablets en smartphones steeg dan weer fors: van 350 miljoen eenheden in 2010 tot ongeveer 1 miljard in 2012. Volgens sommigen betekent dit dat de pc-markt op een stille dood afstevent. Maar adviesbureau Deloitte ziet dat anders: een dalende pc-verkoop betekent niet meteen een afname in gebruik.


Deloitte voorspelt dat in 2013 meer dan 80 percent van al het internetverkeer via desktops en laptops zal blijven lopen. Het grootste deel komt van de tijd die we op het werk achter een computer besteden. Maar zelfs in ons niet werk-gebonden leven zullen we meer dan 50 percent van de tijd een pc gebruiken. Deloitte geeft als reden aan dat, hoewel pc’s, tablets en smartphones allemaal processoren, geheugen, opslag, connectiviteit en gebruikersinterfaces hebben, elke vormfactor een unieke mix van deze eigenschappen biedt die ze beter geschikt maakt voor bepaalde taken. Het feit dat pc’s grotere schermen, volledige toetsenborden en een muis hebben, betekent dat in 2013 meer dan een miljard mensen nog steeds een traditionele pc zullen gebruiken voor hun computertaken.


Deloitte maakt een vergelijking met televisies. De snelst groeiende categorie in 2012 waren 50-inch tv’s. In de V.S. kijkt de gemiddelde persoon meer dan 30 uur per week tv op grote schermen, maar doet dat slechts enkele minuten per week op 4-inch mobiele schermen. Deloitte concludeert daarom dat “size matters”: de afmeting van een apparaat is wel degelijk van belang. Het adviesbureau stelt dat het creëren van content veel moeilijker is op een tablet. Het schrijven van een e-mail van 50 woorden gaat prima, maar om langere teksten in te geven is een volledig toetsenbord nodig. De grens ligt volgens Deloitte ongeveer bij 500 woorden. En een rekenblad op een tablet bekijken is ook doenbaar, maar een rekenblad maken of bewerken bijna onmogelijk.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content