Deutsche Bank voert online offensief

03/05/07 om 00:00 - Bijgewerkt op 02/05/07 om 23:59

Bron: Datanews

Deutsche Bank claimt al jaren zich niet te conformeren aan de prijzen en praktijken van de grootbanken en wil nu daarbovenop de online brokers beconcurreren. Daarvoor lanceert de bank vandaag een nieuw platform onder de naam 'db m@x'.

Deutsche Bank komt met een online offensief onder de naam 'db m@x'. Dat nieuwe platform moet enerzijds een gratis en gebruiksvriendelijk e-bankingsysteem bieden en anderzijds online beleggen ('e-brokerage') mogelijk maken. Daarmee beconcurreert Deutsche Bank zowel de grootbanken (KBC, Fortis, Dexia, ...) als de online brokers (Binck Bank, Keytrade, Fortuneo, ...).Precies dat laatste is de bedoeling: een alternatief bieden voor wat er al op de markt aanwezig is, zo zegt Yves Delacollette, ceo van Deutsche Bank België, ons. "Deutsche Bank heeft doorheen de jaren drie strijdpunten hoog in het vaandel gedragen. We zijn eerst en vooral een prijsbreker in vergelijking met de andere banken: wij bieden een veel hogere rente. Voorts bieden we onafhankelijk advies over beleggingen. Ten derde willen we een sterke kennisverstrekker zijn: we hebben tal van specialisten opgeleid die vermogensadvies leveren. Daarbij komt nu ons vierde strijdpunt: een nieuw model van dienstverlening."Dat nieuwe model wil het advies van het kantorennet van Deutsche Bank combineren met gebruiksvriendelijk online bankieren en beleggen. "Wij geloven niet in de toekomst van het traditionele bankmodel," zegt Delacollette. "Maar het pure e-model mag, hoewel het de toekomst is, niet te dominant worden. E-banking is in het voordeel van de klant, maar als de link met de 'real world' ontbreekt, geraakt de klant gefrustreerd. Daarom zoeken wij de middenweg.""Concreet is db m@x een combinatie van dagelijks bankieren en e-brokerage," legt Olivier Delfosse, Chief Investment Officer bij Deutsche Bank ons uit. "Bij het dagelijks bankieren krijgen de klanten gratis toegang tot wat ze het meest nodig hebben: hun zichtrekeningen, debet- en kredietkaarten, spaarrekeningen. Daarnaast worden we de goedkoopste en meest gebruiksvriendelijke online broker van België."'Goedkoopste', dat is gemakkelijk in cijfers te gieten (Deutsche Bank heeft het over 8 euro per transactie tot 5000 euro en 16 euro per transactie per schijf van 50.000 euro), maar 'meest gebruiksvriendelijke' is wat subjectiever. "We bedoelen daarmee dat ons beleggingsaanbod ten eerste heel erg breed is, in vergelijking met de concurrentie," aldus Delfosse. "Ten tweede hebben ervoor gezorgd dat de klant in 2 tot 4 clicks tot een transactie kan komen, terwijl de essentiële informatie altijd zichtbaar blijft: de lay-out is erg aangenaam en blijft coherent. Ook blijft de link met de zichtrekeningen bewaard, waardoor je permanent kan kijken waar je geld ter beschikking hebt. Tenslotte garanderen wij maximale veiligheid omdat we niet puur internetgebaseerd zijn."

Onze partners