Bruno Segers
Bruno Segers
CEO starter IrisPact, stond aan het hoofd van RealDolmen en Microsoft in Belgiƫ; bekleedde verschillende lokale en internationale posities bij Lotus, IBM en Oracle en is bestuurder bij een aantal innoverende Belgische bedrijven
Opinie

08/03/16 om 09:48 - Bijgewerkt om 09:47

Digibesitas besmet ons allemaal

"Admin of hacker!". Dat was blijkbaar het spontane antwoord van de zesjarige Matthias op de traditionele vraag tijdens het traditionele nieuwjaarsfeestje binnen een traditionele Vlaamse familie.

Ooit klonk het 'pastoor' of 'non', 'dokter' of 'verpleegster', wat later 'politieagent' of 'piloot' maar er komt duidelijk schot in de digitale zaak. De generatie die niet enkel haar zelfrijdende wagen zal besturen met de duimen, maar die meer zal kunnen doen dan sommigen onder ons met tien vingers ooit gekund hebben, komt eraan.

Delen

De tijd dat de sector bevolkt was met wereldvreemde nerds ligt achter ons.

Terwijl wij blijven argumenteren over digitalisering en disruptie, ons verplicht voelen jaarlijks op bedevaart te gaan naar Silicon Valley als een soort Mekka van de digitale wereld en boeken te blijven lezen van evangelisten die het nieuwe normaal prediken, genieten vele jongeren al met volle teugen van deze - voor hen vanzelfsprekende - nieuwe wereld.

Tijd dus om het dure reizen te stoppen en wat minder te lezen maar daadwerkelijk aan het werk te gaan en - samen met deze aankomende generatie - de digitale transformatie van onze samenleving zo snel mogelijk te realiseren.

Laat ons alvast afspreken het woord digitaal in 2016 te laten vallen als bijvoeglijk naamwoord. Digitale media? Digitale telefonie? Digitale televisie? Digitale marketing? Media, telefonie, televisie en marketing zijn al jaren digitaal. Velen hebben het nooit anders gekend. In plaats van jaren aan een stuk dat vanzelfsprekend voorvoegsel te blijven gebruiken kunnen we beter samen op zoek gaan naar hét ICT woord van 2016 want op 'She goes ICT' begint ook wat sleet te komen.

Digibesitas

Digibesitas © Lectrr

Sinds de intrede van sociale media en de digitalisering van marketing is er immers voldoende instroom van vrouwelijk talent. De tijd dat de sector bevolkt was met wereldvreemde nerds ligt achter ons. En zelfs Bill Gates, Mark Zuckerberg en Vincent Van Quickenborne zijn intussen aan een lief geraakt. Daar moeten we het dus ook niet meer voor doen. Data News, het parochieblad van de sector, de Kerk & Leven van digitaal Vlaanderen is daarom op zoek naar een opvolger voor 'She goes ICT' en heeft mij een vrijgeleide gegeven.

Vanaf dit jaar krijg ik maandelijks 4.000 karakters (1 slecht karakter heb ik al) en mag ik me laten gaan. Als een nar, of misschien wel als een enfant terrible. Ik ga het natuurlijk niet hebben over al die technologietrends en de opinies van velen daarover. Want technologietrends en de daarmee samenhangende opinies zijn doorgaans fout. Zo kent ieder van ons wel een paar voorbeelden. Mijn favoriet? De cost of ownership die telkens afneemt. Hoor ik al 30 jaar. Als dat correct is hadden we nu allemaal een gratis iPhone in onze handen. Waar ik het wel over ga hebben? Over Vlaanderen, internationaal, digitaal, management, ondernemerschap en natuurlijk over... 'het ICT woord van de maand'.

Delen

Het betreft een overconsumptie van digitale informatie. Alsof digital natives en millennials nog niet vies genoeg klinken, dreigen de dragers van deze namen ook nog eens opgezadeld te worden met de vieze digibesitas ziekte.

Hier zijn we met de eerste nominatie. 'Digibesitas' zag het licht op 14 januari 2016 tijdens de publicatie van het nieuwe iMinds digiMeter-rapport. Het betreft een overconsumptie van digitale informatie. Alsof digital natives en millennials nog niet vies genoeg klinken, dreigen de dragers van deze namen ook nog eens opgezadeld te worden met de vieze digibesitas ziekte. Tja, het moest ervan komen; ooit waren het teenagers, vandaag zijn het screenagers. Van televisiekijkers en radioluisteraars naar digitale kluizenaars was een logische stap. Helemaal alleen met vele schermen. In intiem contact met de oneindige virtuele wereld.

Erger nog, digibesitas is een virus dat ons allemaal besmet heeft. Werknemers zitten in vergaderingen meer naar het scherm van hun smartphone te kijken dan naar het gezicht van hun collega's. In plaats van te connecteren met de mensen rondom de tafel en efficiënt te vergaderen blijft men vluchtig informatie uitwisselen met anderen. Of die andere soort. Degenen die je mailen en onmiddellijk antwoord verwachten. Alsof je constant in je inbox zit te kijken en niets anders te doen hebt. En dan sturen ze je soms daar bovenop een sms of whatsapp met de boodschap "je hebt mail".

Mijn wens voor 2016 ? Wat minder naar elkaar mailen en wat meer met elkaar praten. Of elkaar eens een stevige handdruk geven en elkaar recht in de ogen kijken terwijl je 'al het beste voor 2016 en laat ons samen wat digitaal afvallen' echt gemeend aan een lieftallige collega toewenst. Verander de (digitale) wereld, begin met jezelf.

Deze opinie verscheen op 5 februari in de gedrukte versie van Data News.

Onze partners