Digitaal universum groeit sterker dan verwacht

Het ‘digitaal universum’ – zeg maar de data die samen de virtuele wereld uitmaken – bedroeg vorig jaar 281 exabyte. Dat is 10% meer dan verwacht. Hoewel 70% van die gegevens door personen gecreëerd wordt, passeren ze meestal wel een of meerdere bedrijfsnetwerken of -systemen. “Bedrijven moeten daarom hun verantwoordelijkheid opnemen”, zegt Geert Van Peteghem, country manager bij EMC, die in eerste instantie oproept tot meer ‘gezond verstand’.

Het ‘digitaal universum’ – zeg maar de data die samen de virtuele wereld uitmaken – bedroeg vorig jaar 281 exabyte. Dat is 10% meer dan verwacht. Hoewel 70% van die gegevens door personen gecreëerd wordt, passeren ze meestal wel een of meerdere bedrijfsnetwerken of -systemen. “Bedrijven moeten daarom hun verantwoordelijkheid opnemen”, zegt Geert Van Peteghem, country manager bij EMC, die in eerste instantie oproept tot meer ‘gezond verstand’.

281 exabyte, oftewel 281 miljard gigabyte: goed voor 20 stapels boeken tot aan de zon. Dat is al nauwelijks te vatten, maar het onderzoeksbureau IDC verwacht dat dit getal tegen 2011 al zal opgelopen zijn tot 1.800 exabytes, oftewel bijna 2 zettabytes: tien keer zo groot als het digitale universum in 2006. Als grote oorzaken ziet IDC de sneller dan voorziene adoptie van onder meer digitale bewakingscamera’s, internet in de ontluikende markten, cloud computing, en sociale netwerken.

Een groot deel van onze digitale ‘footprint’ creëren we zelf, maar ook externe partijen laten digitale sporen na: denk maar aan scans die we in een ziekenhuis laten malen of bewakingsbeelden waarop je passeert. “Eigenlijk is het beangstigend hoe groot de ‘digitale schaduw’ van iedereen is”, zegt Geert Van Peteghem die verwijst naar gevaren als digitale identiteitsdiefstal: “Uiteraard zijn we voorstander van het gebruik van technologie om de explosie aan data de baas te blijven én het veilig te houden, maar alleen daarmee kom je er niet. Iedereen zou in de eerste plaats moeten nadenken of het wel nodig is om al die data op een bedrijfsnetwerk te zetten. En ook daar is een taak weggelegd voor de bedrijven. De algemene ‘awareness’ is er wel, maar is nog niet voldoende doorgedrongen.”, aldus nog Van Peteghem. Om met de omvang van het digitale universum en de bijbehorende complexiteit om te kunnen gaan, moeten it-bedrijven daarom de koplopers zijn in de verdere ontwikkeling van ‘policies’ voor ‘information governance’ die op alle niveaus in een bedrijf opgelegd worden, stelt de white paper.

Uit de studie van IDC blijkt ook dat het merendeel van de data in het digitale heelal ongestructureerde data is, zoals muziek, filmpjes, Powerpoint-presentaties en noem maar op (95%). Maar ook in bedrijven zijn ongestructureerde data goed voor 80% van alle digitale gegevens. Een uitzondering is de financiële industrie. De transacties en financiële klantgegevens zijn wel gestructureerd in databases. Dat zorgt ervoor dat deze industrie ‘maar’ goed is voor 6% van het digitale universum, hoewel ze langs de andere kant wel verantwoordelijk is voor 20% van het wereldwijde it-budget!

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content