Digitaal zakendoen vergt ander advies

Vincent Fosty, Digital Leader bij Deloitte Belgium.
Deloitte
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

5 februari 2016, 16:15 Bijgewerkt op: 17 augustus 2022, 06:57

In deze tijden van digitaal zakendoen is het belang van technologie alsmaar toegenomen. De traditionele vormen van zakendoen zijn vaak ontoereikend, en goed bedrijfsadvies kan niet meer om de digitale factor heen. Dat heeft ook Deloitte goed begrepen, en daarom werd vier jaar geleden Deloitte Digital opgericht. Deze onafhankelijk opererende eenheid is nu al goed voor 1,5 miljard dollar omzet.

“Deloitte heeft altijd al gestreefd naar een totaalaanpak bij het strategisch adviseren van bedrijven”, verklaart Vincent Fosty, Digital Leader bij Deloitte Belgium. “Maar met de komst van disruptive technologieën zoals mobile computing en sociale netwerken bleek onze traditionele aanpak voor sommige klanten niet meer te volstaan. Daarom startten we Deloitte Digital op: we helpen de klant niet alleen met zijn strategische keuzes rond digitaal zakendoen, maar staan hem ook bij in de uitvoering ervan.”

Hiervoor zijn er echter totaal andere profielen nodig, bovenop de traditionele engineering en economische profielen die men doorgaans bij Deloitte aantreft. Fosty: “Deloitte Digital kan je in dat opzicht meer vergelijken met een agency, waarbij web en mobile developers samenwerken met designers en creatieve profielen. Deze afdeling ging in vele landen ook creatievere omgevingen opzoeken: studio’s of magazijnen in plaats van de traditionele bedrijfsgebouwen.”

Consulting agency

Deloitte Digital kan vier jaar later een succes genoemd worden. Dit leiden we niet alleen af uit de omzet van 1,5 miljard dollar, geboekt door een 6.000-tal werknemers wereldwijd (ter vergelijking: de hele Deloitte Group boekte vorig jaar wereldwijd een omzet van 34,2 miljard dollar). Ook de erkenning door bureaus zoals Advertising Age en Kennedy Consulting bewijst dat Deloitte Digital nu al gezien wordt als gevestigde waarde in de digital agency markt.

We kunnen de klant begeleiden in elke stap van zijn digitale traject.

“Wij noemen Deloitte Digital liever een digital consulting agency“, nuanceert Vincent Fosty. “Onze toegevoegde waarde ligt net in het combineren van onze beide sterktes. Enerzijds kunnen we bogen op onze traditionele consulting-ervaring: de klant bijstaan in de strategische keuzes en de keuzes van de bijbehorende technologieën. Anderzijds zijn er onze creatieve talenten die de klant helpen bij het ontwikkelen van gebruiksvriendelijke toepassingen waarmee ze hun strategieën kunnen realiseren, en met het uitwerken van een geslaagde digitale marketingstrategie. Zo kunnen we de klant begeleiden in elke stap van zijn digitale traject.”

Big in Belgium

Ook in België kent Deloitte Digital – met ondertussen een honderdtal medewerkers – al de nodige successen, met name in de financiële sector. Voor KBC heeft Deloitte Digital een app gebouwd voor de klanten, en de bank begeleid bij het overtuigen van de klanten om deze app effectief te gebruiken. Voor verzekeringsmaatschappij Ethias werd een app voor aangifte van schade bij ongevallen uitgewerkt. “En er zijn nog verschillende andere projecten waar we om redenen van vertrouwelijkheid niet mogen over praten”, vervolledigt Fosty.

Want ook al verschilt Deloitte Digital in sommige opzichten grondig van het moederbedrijf, de uiteindelijke objectieven blijven dezelfde, besluit Vincent Fosty: “Als het erop aankomt is Deloitte, dus ook Deloitte Digital, altijd het sterkst geweest in het begeleiden van klanten bij strategische koerswijzigingen. Transformatie zit in ons DNA, of het nu digitale projecten betreft of niet. Maar het aantal digitale projecten zal altijd maar groeien. En Deloitte Digital groeit mee.”