Digitale verlanglijstjes voor eindejaar winnen aan populariteit

09/12/13 om 15:13 - Bijgewerkt om 15:13

Bron: Datanews

Steeds meer mensen gebruiken het internet voor hun eindejaarsaankopen en verlanglijstjes. Webshops zetten klassieke winkels er ook toe aan hun onlineactiviteiten verder uit te bouwen. Dat blijkt uit een rondvraag van de federatie voor handel en diensten Comeos.

Digitale verlanglijstjes voor eindejaar winnen aan populariteit

© Thinkstock

Handelaars die ook via een webwinkel hun producten aanbieden, zien het aandeel onlineverkoop stijgen. Dat zegt Peter Vandenberghe van Comeos, dat eind november en begin december een rondvraag deed bij de leden. "Er wordt online 20 tot 100 procent meer verkocht", zegt Vandenberghe.

Relativeren "Al moet dat ook een beetje gerelativeerd worden. Winkels die pas recentelijk met onlineverkoop begonnen, stijgen sneller dan handelaars die al enkele jaren online aanwezig zijn". Zeventig procent van de mensen die online bestellen, laten hun aankopen ook thuis leveren.

De zuivere webwinkels, die de afgelopen jaren snel aan populariteit wonnen, geven een boost aan de hele sector. "Klassieke winkels die een afwachtende houding aannamen omtrent onlineverkoop, bouwen hun webwinkels nu sneller uit en zetten er zwaarder op in", zegt Vandenberghe. Toch blijft het aandeel van de onlineverkoop voor dergelijke winkels beperkt tot gemiddeld vijf procent van de omzet.

Tablets en smartphones zijn de toppers Voor Sinterklaas waren tablets en smartphones de toppers en dat blijft waarschijnlijk zo voor de periode rond Kerst en Nieuw. "Ook de PlayStation 4 is een hoogvlieger. Het is al lang geleden dat een spelconsole nog voor zo'n boost heeft gezorgd", aldus Vandenberghe. Klanten hechten ook steeds meer belang aan de connectiviteit van hun verschillende apparaten.

Keukenapparaten Er is nog steeds een grote vraag naar de duurdere keukenapparaten. De invloed van de televisiekoks blijft daarbij volgens Comeos een belangrijke rol spelen. In de modesector is de echte feestkledij terug. "Mensen willen zich voor de feestdagen piekfijn uitdossen", aldus Vandenberghe.

Nieuw fenomeen: het online verlanglijstje Tot slot duikt een vrij nieuw internetfenomeen op. Steeds meer mensen maken online een verlanglijstje op voor de eindejaarsperiode. Ze delen die digitale verlanglijstjes dan via sociale media met hun familie en vrienden, zodat die niet langer met de handen in het haar hoeven te zitten tijdens hun zoektocht naar het geschikte geschenk. (Belga/MI)

Onze partners