Dit is kmo-land!

27/03/06 om 00:00 - Bijgewerkt op 26/03/06 om 23:59

Bron: Datanews

"Jullie zijn prutsers, kom die 'saloperie' meteen vervangen of ik daag jullie voor de rechter." Zo luidt de brief van een zaakvoerder van een kmo met een 50-tal werknemers uit Waver, gespecialiseerd in elektriciteits- en netwerkbekabeling.

Begin dit jaar kocht hij een erg dure printer van een bekend Japans merk ter waarde van 20.000 euro. Voor het bedrijfje is de printer van bijzonder groot belang bij het uitschrijven van offertes en het uittekenen van de nodige werken. "Het ding sputtert vanaf de eerste dag. We zitten met onze vingers te draaien, we moeten bijna dagelijks naar de leverancier bellen. Komt er iemand langs, dan is het even later opnieuw stuk..." Een herkenbaar scenario voor een kmo-baas?België is het land van kleine en middelgrote bedrijven, waar 'kleine' problemen een grote impact kunnen hebben. Zowat alle grote spelers kondigen aan dat ze de kmo-markt willen aanpakken en dat de groei van dit segment zal komen.. Weinigen slagen daarin. "Het is een erg moeilijke markt. Je steekt veel energie in een klant die je op jaarbasis misschien 10.000 euro oplevert. Voor dezelfde inspanning trek je naar een groot bedrijf en dat genereert dan 100.000 euro inkomsten," vertelt de ceo van een bekend communicatiebedrijf. Een klein bedrijf tobt, wikt en weegt, gaat niet over een nacht ijs, vraagt achteraf ook veel meer aandacht en eist, terecht, dat het evenveel ondersteuning krijgt als een multinational. Dit betekent dat leveranciers niet alleen moeten investeren in eenvoudige en transparante bedrijfsprocessen, maar ook in medewerkers. Ook kmo's willen één account manager, één aanspreekpunt en geen helpdesk die hen letterlijk een kwartier of langer aan het lijntje houdt. Investeren in werknemers staat echter vaak haaks op de winsthonger van aandeelhouders die kostenbesparingen en dus ontslagen eisen. En toch maken mensen het verschil, zeker in een kmo-land. Het volstaat voor computerreus niet om een afdeling met een 15-tal medewerkers op poten te zetten. De kmo-markt benaderen vraagt visie en strategie, op lange termijn, niet over één kwartaal...En de printer? Die sputtert nog altijd, na een week was er nog geen antwoord op de dringende brief.

Onze partners