Doorbraak RFID pas over twee jaar

23/02/04 om 00:00 - Bijgewerkt op 22/02/04 om 23:59

Bron: Datanews

Het zal nog zeker twee jaar duren voordat de honderd grootste bedrijven in Amerika op grote schaal gaan investeren in RFID. Dat zegt Forrester-specialist Joshua Walker.

Volgens Walker moet 2004 worden gezien als een overgangsjaar. Veel bedrijven zijn nu bezig met proefopstellingen. Bekende voorbeelden zijn volgens hem WalMart (het grootste supermarktconcern ter wereld) en de Britse evenknie Tesco. We staan nog aan het begin. Er zijn nog te veel vragen rond RFID. De markt van bedrijven die bezig zijn met RFID is ook nog te versnipperd. Kijk alleen al naar allerlei kleinere softwarebedrijven die willen inzetten op RFID, zei Walker op een tweedaagse conferentie van Progress Software in de Amerikaanse stad Boston.Een ander probleem waar bedrijven die bezig zijn met RFID mee kampen, is dat er nog nauwelijks standaarden zijn. Er is bijvoorbeeld het feit dat producenten van tags gebruikmaken van verschillende radiofrequenties. Dat is natuurlijk niet handig. Ook het koppelen van XML-bestanden (waarin informatie staat over de producten) aan tags levert nog te veel problemen op, concludeert de analist. Verder spelen de kosten nog een belangrijke rol. RFID-tags zijn nog te duur. Ik verwacht ook niet dat de zogenoemde '5 cent tags' vóór 2005 op de markt zullen komen, zeg Walker. Voor met name veel Europese bedrijven is dat een drempel om te investeren in RFID, weet Walker. Voor mij staat vast dat Azië een grote rol gaat spelen in het omlaag brengen van de kosten. Bedrijven als Hitachi en NEC zullen ervoor zorgen dat de kosten snel gaan dalen. Ik verwacht ook veel van Taiwan, en in een later stadium van China.Volgens Walker zullen de farmaceutische industrie en retailbedrijven het meeste baat hebben bij RFID. Hij denkt dat de 'chips' vooral gebruikt zullen worden voor 'tracken en tracen' van goederen in de logistieke keten. Hij ziet echter wel in dat RFID-technologie ook gebruikt kan worden als middel tegen diefstal. Niet zozeer tegen winkeldiefstal, maar vooral tegen bedrijfsdiefstal. Dat is namelijk een nog veel groter problem. Producten die door werknemers worden gestolen zullen dankzij RFID de onderneming een stuk minder makkelijk kunnen verlaten.

Onze partners