Drie procent minder Belgisch briefverkeer door e-mail

19/01/12 om 12:19 - Bijgewerkt om 12:19

Bron: Datanews

Bpost zag vorig jaar zijn briefverkeer dalen met 3 procent. Het aantal pakjes steeg dan weer met 10 procent. E-mail, internet en e-commerce liggen aan de basis.

Drie procent minder Belgisch briefverkeer door e-mail

Bpost zag vorig jaar zijn briefverkeer dalen met 3 procent. Het aantal pakjes steeg dan weer met 10 procent. E-mail, internet en e-commerce liggen aan de basis.

"De jongste tien jaar daalt het briefverkeer met 1 procent per jaar. Dat was vorig jaar echter 3 procent, net zoals in het crisisjaar 2009." Dat vertelde Bpost topman Johnny Thijs tijdens de 'Rentrée économique van Trends-Tendances' in de Cercle de Wallonie in Seraing. Hij gaf wel aan dat het aantal pakjes groeide met 10 procent, onder andere dank zij e-commerce. "Toch blijft dat miniem ten opzichte van ruim 3 miljard brieven", aldus Johnny Thijs.

Vorig jaar werden er volgens de Bpost-woordvoerder 20 tot 30 miljoen pakjes verstuurd met een 'track en trace'-mogelijkheid. Dat zijn typisch e-commercepakjes . "De daling in België van het briefverkeer is nog beperkt in vergelijking met andere landen zoals Nederland en Duitsland waar het over -6 tot -7 procent gaat. In Denemarken waar de overheid volledig digitaal op e-government is overgegaan, loopt dat zelfs op tot -10 procent", aldus de woordvoerder.

Thierry Geerts, de country manager van Google België vertelde dat "België een grote achterstand heeft op het vlak van e-commerce met amper 2,4procent van het BNP. Dat is een pak minder dan in Nederland. Het baart ons zorgen, maar het is tegelijkertijd ook een opportuniteit. "

Bpost, Google en Belgacom lanceerden in maart vorig jaar een initiatief waarbij kmo's dank zij Google gratis een website konden maken en pakjes aan verminderd tarief konden versturen via Bpost. Daar werd toen fel tegen geprotesteerd en de toenmalige economieminister Van Quickenborne moest zich rechtvaardigen.

Het was toen de bedoeling om 20.000 kmo's online te krijgen. Of dat ook lukt is niet duidelijk. "Het kan altijd beter", reageerde Bpost-topman Johnny Thijs gisteren laconiek.

Lees meer over:

Onze partners