Drone van Vlaamse makelij moet sneller en zuiniger vliegen dan klassieke drone

29/07/14 om 10:50 - Bijgewerkt om 10:50

Bron: Datanews

Bij de KU Leuven is een drone in de maak die sneller en energiezuiniger zou kunnen vliegen dan de doorsnee drone. Over twee jaar moet de 'VertiKUL-drone' in staat zijn pakjes te bezorgen, wie weet in opdracht van PostNL.

Drone van Vlaamse makelij moet sneller en zuiniger vliegen dan klassieke drone

© KU Leuven

Met de VertiKUL-drone bouwen Cyriel Notteboom, Menno Hochstenbach en Maarten Verbandt, drie masterstudenten burgerlijk ingenieur aan de KU Leuven, een drone die pakjes kan bezorgen, iets waar onder meer Amazon al langer mee experimenteert. Dat schrijft De Tijd.

Een drone als een vliegtuig

De KUL-drone heeft volgens de bouwers een unieke vliegtechniek, waardoor hij twee keer zo snel en twee keer zo zuinig zou kunnen vliegen als een klassieke drone.

De doorsnee drone heeft meerdere propellers en vliegt als een helikopter. De VertiKUL-drone stijgt op en landt ook als een helikopter, maar in de lucht wordt er overgeschakeld op twee grote vleugels die het vaartuigje doen bewegen als een vliegtuig, met een hogere snelheid en minder energieverbruik tot gevolg.

Op een volle batterij zou de VertiKUL aan een maximale snelheid van 70 kilometer per uur een afstand van dertig kilometer kunnen afleggen en een vracht van 1 kilogram kunnen dragen. Al kan de laadcapaciteit worden uitgebreid tot 10 kilogram, zo zegt doctorandus Bart Theys in De Tijd. Samen met professor Joris De Schutter begeleidt hij de masterstudenten bij de drone-ontwikkeling.

Struikelblokken

Er zijn nog wel wat struikelblokken voor de VertiKUL. Zo mogen drones in ons land nog niet de lucht in, omdat ze nog geen aanspraak maken op een certificaat van luchtvaardigheid en niet ingeschreven kunnen worden in het register van de luchtvaart. Daarenboven mogen drone-bestuurders nog geen vergunning hebben.

Ook op technisch vlak zijn er nog enkele tekortkomingen, zegt Theys aan De Tijd. Het vliegtuigje is vooralsnog niet in staat te landen bij windstoten, en moet nog leren omgaan met onverwachte omstandigheden.

PostNL geïnteresseerd, Bpost niet

Binnen twee jaar moeten deze probleempjes van de baan zijn en moet de drone operationeel worden. Waar hij dan precies voor ingezet zal worden, is nog niet helemaal duidelijk.

Het Nederlandse postbedrijf PostNL zou wel al interesse getoond hebben in het droneproject van de KU Leuven, maar er is nog niks concreet gemaakt. Bij Bpost zien ze dan weer geen brood in drones, omdat 'het dichtbevolkte België zich niet leent tot bestellingen per drone; de postbode is al op locatie nog voor de drone ergens kan zijn', aldus woordvoerder Piet Van Speybroeck in De Tijd.


Lees meer over:

Onze partners