Drones gaan straks ook te water

Rolls-Royce werkt aan cargoschepen die het zonder bemanning stellen en vanaf het land bestuurd worden. Deze “drone-schepen” zouden goedkoper, veiliger en milieuvriendelijker zijn dan conventionele containerschepen.

De schepen beschikken nog steeds over een volwaardige brug, maar die is virtueel en kan zich duizenden kilometers van het schip bevinden. Er kunnen ook konvooien van schepen gevormd worden, met één bemand schip op kop en een aantal droneschepen in het kielzog.

“De technologie is nu op een niveau waarop we dit mogelijk kunnen maken”, zegt Oskar Levander, ingenieur bij Rolls-Royce, in een interview met het financiële persagentschap Bloomberg. “Als we drones ook op zee willen, is het nu het moment om dat te doen.”

In het Noorse Alesund is een team van ingenieurs bezig met tests op een virtueel prototype. Net zoals een vliegtuigsimulator toont de brug een uitzicht 360 graden rond het schip.

Rolls-Royce is niet de enige die met het idee speelt. In het Duitse Hamburg doet een team van wetenschappers gelijkaardige tests in een kader van het MUNIN-project, gesteund door de Europese Unie.

Veel voordelen

Een schip zonder bemanning heeft veel voordelen: zonder de fysieke brug, kajuiten en andere infrastructuur voor de bemanning kunnen de schepen 5 procent lichter gebouwd worden, en 12 tot 15 procent minder brandstof verbruiken. Voor rederijen wordt het veel goedkoper, omdat de bemanning nu gemiddeld goed is voor 44 procent van de totale operationele kosten.

“Maritiem transport binnen de EU krijgt te maken met verschillende uitdagingen, zoals groeiende volumes, strengere milieunormen en een tekort aan zeelui in de toekomst”, stelt het MUNIN-project op zijn website. “Autonome schepen kunnen die uitdagingen overwinnen. Ze maken het beheer van schepen efficiënter, goedkoper en milieuvriendelijker. Het is ook socialer, omdat zeelui meer tijd bij hun familie kunnen doorbrengen.”

Hindernissen

De technologie mag dan stilaan rijp zijn, het is nog maar de vraag wanneer de eerste drone-schepen over de wereldzeeën zullen varen. Er zijn immers nogal wat juridische en financiële hindernissen. Zo bestaan er internationale bepalingen over de minimumbemanning op schepen en is het niet duidelijk of de verzekeringssector bereid zal zijn de schepen en hun lading te verzekeren.

Ook op het vlak van veiligheid is er nog een hoop werk aan de winkel. “Het is duidelijk dat een op afstand bestuurd schip even veilig moet zijn als de huidige schepen”, zegt Levander. “Maar we zijn van mening dat ze op termijn zelfs veiliger kunnen zijn.” (IPS/MI)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content