Duitsers willen Facebook voor de rechter

- Bijgewerkt op

Bron: DataNews

Duitse consumentenverenigingen eisen dat Facebook tegen 4 september orde op zaken stelt inzake privacy in zijn App store.

Duitse consumentenverenigingen eisen dat Facebook tegen 4 september orde op zaken stelt inzake privacy in zijn App store. De Duitse privacybescherming en Facebook, dat lijkt nooit meer goed te komen. Amper werd onlangs een privacy-onderzoek heropend door de privacy-hoeder van Hamburg, of nu eist het Verbraucherszentrale Bundesverband (vzbv) - een verband van 51 Duitse verbruikersverenigingen met 20 miljoen leden - dat Facebook orde op zaken stelt in zijn App store, en dat uiterlijk tegen 4 september. Zoniet wil de consumentenorganisatie een rechtszaak inspannen tegen het Amerikaanse bedrijf.

Concreet wordt aangeklaagd dat de App store van Facebook - nieuw sinds deze zomer - informatie over de klant doorspeelt naar de aanbieders van toepassingen, zonder de uitdrukkelijke instemming hiertoe van de klanten.

"Een dermate breed doorspelen van informatie aan derden, maar ook het gebruik van die data, is volgens het Duitse recht niet toegestaan zonder de bewuste en geïnformeerde instemming van de gebruiker, en is naar de opvatting van de vzbv een duidelijke overtreding van de 'Telemedien'-wet." Tegen 4 september moet de App store zo worden aangepast dat de gebruiker beseft dat hij zijn gegevens vrijgeeft, en waarvoor die kunnen worden aangewend.

Ook Google en Apple Eerder heeft de vzbv ook al een rist andere webwinkels aangemaand hun algemene verkoopsvoorwaarden duidelijker te maken, onder meer op het gebeid van het gebruik van data. In Totaal werden een 25-tal clausules voor verandering geciteerd. Volgens het vzbv zouden Nokia en Microsoft hun voorwaarden naar behoren hebben aangepast, terwijl Samsung dat gedeeltelijk zou hebben gedaan.

De Google Play Store en Apple's iTunes webwinkel werden evenwel niet bijgewerkt, en zouden dan ook worden aangeklaagd (door het gerechtshof in Berlijn). Bij Apple werd ook aangeklaagd dat de verkoopsvoorwaarden veel te lang zijn (in casu 21 A4-pagina's).

De Duitse politici krijgen overigens bakken kritiek over zich, omdat ze niet aandringen bij Amerikaanse sociale media bedrijven om de Duitse privacy-wetgeving te eerbiedigen.

Integendeel, de Duitse politici, zoals de federale minister van binnenlandse zaken, Hans-Peter Friedrich (CSU) wordt door de privacy-verantwoordelijken verweten ook op Europees niveau op de rem te staan wat een betere afdwinging van de privacy-rechten betreft door Amerikaanse bedrijven.

Onze partners