E-commerce in België stelt nog weinig voor

Luc Blyaert was hoofdredacteur bij Data News

“De aankoop van een plasma tv-scherm was op een andere website 500 euro goedkoper dan op vandenborre.be. Het antwoord van de elektroketen was ‘dat het geen webwinkel was’…”

“De aankoop van een plasma tv-scherm was op een andere website 500 euro goedkoper dan op vandenborre.be. Het antwoord van de elektroketen was ‘dat het geen webwinkel was’…”

Dit verhaal illustreert duidelijk hoe e-commerce in België nog in zijn kinderschoenen staat. “Meer nog, ga je op een Nederlandse online winkel, dan krijg je 30 procent korting en zal men je nog vragen of je als Belg ook een factuur moet hebben waar de televisie omschreven wordt als een monitor.” België is een moeilijk land, dat was de teneur op het seminarie ‘innovation & creativity in e-commerce’ van de MIT-Club.

Opvallend ook dat in de reissector slechts 30 procent via een reisagentschap gaat. De meeste Belgen organiseren hun reis liever zelf. In het buitenland is dat net het omgekeerde. Slechts 35 procent van de reisboekingen gebeurt online. En wat betalingen betreft, blijkt België het meest veilige land ter wereld, wat online betalen dan weer zo goed als onmogelijk maakt. “Probeer met je smartphone maar eens een betaling te doen. Je hebt je twee handen nodig, in de ene je smartphone en in de andere je digipass…”, aldus één van de vele aanwezige cio’s.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content