E-mail marketing wordt steeds persoonlijker

Steeds vaker duiken e-mail marketingcampagnes op die, vaak met humor als wapen, altijd verder gaan in het suggereren van een persoonlijk contact tussen de leverancier en de potentiële klant.

Wellicht was de luchtvaartmaatschappij SN Brussels Airlines bij de eersten om een e-mailmarketingcampagne te lanceren die het begrip ‘personalisering’ een nieuwe invulling gaf. De e-mail bevat een link naar een videofilmpje waarin de geadresseerde schijnbaar een rol speelt. Door het automatisch invoegen van beelden op sleutelmomenten ziet de geadresseerde zijn of haar naam verschijnen in bepaalde passages van het filmpje, waardoor hij of zij de indruk krijgt een VIP-passagier te zijn waarvoor het personeel van de luchtvaartmaatschappij zich dubbel plooit.Een recenter, en grappiger, voorbeeld vinden we bij Mediadis.com. De directeur van dit e-commerce bedrijf (dat cd’s, dvd’s, games, enzovoort verhandelt) verstuurt een “gepersonaliseerde” e-mail waarin hij u uitnodigt om een film te bekijken met u in de hoofdrol. Bij doorklikken blijkt uw naam, middels een kleine videomontage, te prijken op een ‘X-rated’ dvd…Een derde voorbeeld betreft een intrigerende mail die u uitnodigt om te ontdekken, via een videofilmpje, hoe u een online bloedonderzoek kunt verrichten. Een knappe laborante onderzoekt onder de microscoop een staal voorzien van uw naam en voornaam. Uw bloedlichaampjes slaan vervolgens aan het dansen op een stevige beat. Logisch: de campagne betreft immers de opening van een nieuwe discotheek, de Bubble Club, in Eigenbrakel.Deze campagnes vallen niet alleen op door hun gepersonaliseerde aanpak, ze rekenen er ook op dat de geadresseerden deze “grap” naar hun vrienden en collega’s doorsturen. Zo verspreidt deze, weliswaar onschuldige, e-mail zich als een it-virus. Vandaar ook de passende term ‘virale marketing’.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content