Easynet wil ook in managed services

30/04/07 om 00:00 - Bijgewerkt op 29/04/07 om 23:59

Bron: Datanews

Easynet België mag dan nog zowat de helft van zijn inkomsten halen uit pure accessdiensten, het profileert zich meer als een pan-Europese ip-vpn-leverancier en wil tevens managed services aanbieden.

Met nieuwe klanten zoals het herenmodebedrijf Scabal, cleaningspecialist Temco Europe en recyclagebedrijf Galloo, werkt Easynet België aan de opmars van zijn ip-vpn-datadiensten voor ondernemingen met meerdere vestigingen in Europa. "Het gaat doorgaans om bedrijven met meer dan 250 werknemers. Blijkt dat 40 procent van hen ook een vestiging heeft in Nederland," zegt Dirk Peeters, sinds januari de nieuwe managing director van Easynet België. Easynet beschikt over een pan-Europees netwerk en haalt schaalvoordeel dank zij de overname begin 2006 door de Britse BskyB groep. Daardoor kan het goedkoper apparatuur aankopen zoals het Cisco mpls-netwerk, de Lucent breedband dslam's en de Nortel switches. In Nederland wordt al voice over ip over het netwerk aangeboden, wellicht zal België dit jaar nog volgen. "Wij hebben een sterke focus op ip-vpn-netwerken, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Telenet dat een zeer breed portfolio heeft en dus focus verliest," aldus Peeters die geruime tijd bij KPN, Scarlet en Telenet Solutions aan de slag was."We positioneren ons ergens tussen BT, Verizon en Vanco." Toch beseft ie dat ook Easynet verder zal moeten groeien in managed services. "We zullen er hoe dan ook werk van maken, maar de vraag is hoe ver je gaat. Als er een beslissing valt, zal het zeker op Europees niveau zijn, niet lokaal." Overnames zijn dus niet uitgesloten. Voorlopig werkt Easynet, dat vorig jaar een omzet van zo'n 11,7 miljoen euro haalde, met partners zoals het West-Vlaamse Savaco of Silicomp Benelux.Easynet weet dat het een relatief kleine groep is (België telt 65 werknemers) en dat het dus dichter bij z'n klanten kan en moet staan: "Hoeveel klanten kunnen bij problemen meteen de country manager van BT opbellen?". Daarom is er ook een Customer Advisary Board opgericht, die bij een twintigtal klanten nagaat wat de verwachtingen zijn en waar Easynet beter kan. België is in juni aan de beurt. "We gaan voor innovatie en groei. Netwerken worden immers overal gelijk. Differiëntiatie draait meestal toch nog sterk om processen, operations support- en billingsystemen," aldus Dirk Peeters.

Onze partners