Econocom stopt met groeistrategie

08/03/04 om 00:00 - Bijgewerkt op 07/03/04 om 23:59

Bron: Datanews

De Frans-Belgische IT-groep Econocom volgde de voorbije jaren een groeistrategie, maar richt zich nu op kostenbesparingen en winstgevendheid.

Econocom heeft een jaar van herstructureringen achter de rug (350 ontslagen), en zag in dezelfde periode zijn omzet groeien met 7 procent (naar 1,03 miljard euro). Die omzetgroei is echter vooral te danken aan de overnames van het bedrijf. Zonder daarmee rekening te houden, is het omzetcijfer gedaald met 9 procent. Het bedrijfsresultaat (EBITA) daalde met ongeveer 50 procent naar 11,7 miljoen euro. Daarbij komen dan nog eens bijzondere kosten voor de herstructurering (12 miljoen euro). Voor 2004 streeft Econocom naar een stabilisering van het omzetcijfer, dat door het stopzetten van de onderhoudsdiensten van Tasq in Frankrijk, dreigt terug te vallen onder het miljard. De groep heeft momenteel geen overnameplannen (ook al wordt niets uitgesloten) en verwacht, ondanks de huidige tekenen van een voorzichtige economische heropleving, geen werkelijke verbetering van de markt voor dit jaar. Econocom voorspelt dan ook dat de verkoop van zijn Producten en Oplossingen (distributie) dit jaar opnieuw zullen achteruitgaan door de combinatie van de druk op de prijzen en het feit dat steeds meer grote ondernemingen rechtstreeks van de producent kopen. Voor haar afdeling 'Services' verwacht de groep een stagnering, behalve voor de activiteit informatiebeheer, waar de groeiperspectieven op middellange termijn variëren tussen 10 en 12 procent.Telecom-oplossingenDe afgeslankte groep verwacht dit jaar een iets hogere bedrijfswinst dan in 2002 (22,8 miljoen euro). Om dat bereiken heeft Econocom een besparingsplan uitgedokterd dat de interne kosten met 10 procent moet omlaag brengen.Om opnieuw winstgevend te worden moet de onderneming ook 'oplossingen' verkopen in plaats van grote aantallen producten. Daarom overweegt Econocom nu om in België te starten met het doorverkopen van telecom-oplossingen, waaronder telefoondiensten. De onderneming doet dat al in Frankrijk, en volgens voorzitter Jean-Louis Bouchard met groot succes. Die activiteit zou dit jaar ongeveer 2 miljoen euro moeten opbrengen, zei hij.

Onze partners