Een aantrekkelijk menu

Elk jaar kijken we met spanning uit naar de resultaten van het aantal eerstejaarsstudenten informatica dat zich inschrijft aan onze universiteiten.

Dit jaar valt er in Vlaanderen geen sluitende conclusie te trekken, zoals u kunt lezen in het artikel hiernaast. De KU Leuven bijvoorbeeld noteert een opvallende daling (- 50 procent), maar Gent herstelt van het ‘rampjaar’ 2003 (+ 20 procent dit jaar). De universiteiten in Brussel en Wallonië stellen een algemene daling in het aantal inschrijvingen vast. De conclusie is dan ook simpel: de studierichting informatica is op dit moment helemaal niet hot bij het jonge volkje. Welke richtingen dan wel aanslaan? Taal- en letterkunde zorgen aan zowat alle universiteiten voor een stijgend aantal eerstejaarsstudenten. Verklaring? De nieuwe keuze aan talencombinaties waardoor het aantal mogelijkheden sterk stijgt. Leuven bijvoorbeeld biedt nog steeds acht talen, maar het aantal combinaties stijgt van zes naar liefst vijfentwintig. Ook de opleiding burgerlijk ingenieur zit in de lift. De afschaffing van het toegangsexamen zal daar wel niet vreemd aan zijn. Diergeneeskunde en farmacie zijn hun recente verworven populariteit nog niet kwijt. Wat kan informatica hieruit leren? Is die studierichting ook aan vernieuwing toe? De informaticus van vandaag (zowel een chief information officer als een analist en zelfs een programmeur) moet kennis hebben van de bedrijfswerking, van de bedrijfsprocessen, kortom van zakendoen. Zaken die je vandaag niet leert in een informatica-opleiding. Stel dat je de business aspecten van een ict-carrière benadrukt door dat soort vakken in de opleiding te integreren, dan krijg je meteen een aantrekkelijker pakket voor een 18-jarige die zich bezint over zijn toekomst. Toegegeven, de nieuwe opleiding ‘handelsingenieur in de beleidsinformatica’ past in die denkpiste, maar richt zich tot een ander profiel dan de informaticus pur sang. En deze laatste heeft toch ook recht op een zo aantrekkelijk mogelijk menu?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content