Eén Belgische werknemer op drie negeert Facebook-verbod

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Een beperkte toegang tot sociale media, messaging- en videodiensten creëert ongehoorzame werknemers. Dat blijkt althans uit een studie van Samsung.

Een beperkte toegang tot sociale media, messaging- en videodiensten creëert ongehoorzame werknemers. Dat blijkt althans uit een studie van Samsung.

Belgische werknemers negeren de beperkingen op het gebruik van sociale media, messaging apps en clouddiensten op de werkvloer. Dat blijkt uit een nieuwe pan-Europese studie van Samsung Electronics waarbij 4500 kantoorbedienden ondervraagd werden.

Uit het onderzoek blijkt dat twee Europese kantoorbedienden op vijf (40 procent) geen Facebook mogen gebruiken op het werk, of er maar beperkte toegang toe krijgen.

Toch tart één Belgische werknemer op drie (31 procent) zijn werkgever door toch Facebook te gebruiken, ondanks het feit dat hij er zich goed en wel van bewust is dat dit maar in beperkte mate is toegestaan.

Ongeveer evenveel werknemers gaven toe op het werk gebruik te maken van clouddiensten (24 procent), apps om te bellen of chatten (27 procent), videostreamingdiensten (23 procent) en Twitter (22 procent).

Die werknemers negeerden ofwel het verbod van hun werkgever of gebruikten hun eigen toestel om dat verbod te omzeilen.

Vertrouwenskloof stimuleert ongeoorloofd internetgebruik

Het onderzoek suggereert dat sommige Europese bedrijfsleiders die het gebruik van het internet inperken dat doen wegens een gebrek aan vertrouwen.

Die ‘vertrouwenskloof’ moet blijken uit het feit dat slechts de helft (51 procent) van de werknemers die deelnamen aan de enquête opperden dat hun werkgevers hen vrij lieten om de technologie te gebruiken zoals zij dat willen, en hen behandelden alsof ze een goede kennis hadden van de technologie.

Bijna een op vijf (17 procent) stelde dat zijn werkgever aannam dat de technologische kennis van de werknemers van een dermate laag niveau is dat het bedrijf extreme technologische beperkingen moet opleggen.

“Voor de veiligheid is het volkomen normaal dat werkgevers het gebruik van de technologie door hun werknemers tot op een zekere hoogte willen controleren”, reageert consumer en business psycholoog aan het University College London Dimitrios Tsivrikos.

“Wanneer ze daarbij echter de moderne behoeften van hun personeel over het hoofd zien, kan dat een negatieve invloed hebben op de productiviteit en het engagement van dat personeel. De tijd waarin werknemers zomaar regels volgden zonder ze in vraag te stellen, ligt achter ons.”

Uit de studie blijkt ook dat het in België vooral de millennials tussen 18 en 34 jaar oud zijn die de beperkingen voor sites en apps negeren. Bijna de helft van de respondenten gaf toe toch te surfen op Facebook (42 procent) en videostreamingsites zoals YouTube (43 procent), ondanks het verbod van de werkgever.

Vooral in de horeca beperkt of verbiedt men de toegang tot Facebook (57 procent), hoewel de sector op de tweede plaats staat op de lijst van meest ongehoorzame werknemers: twee op vijf (38 procent) geeft toe toch Facebook te gebruiken.

De koppositie is weggelegd voor vastgoedmakelaars: 46 procent van de werknemers uit de vastgoedsector surft, ondanks een duidelijk verbod, naar sociale media zoals Facebook.

Over het onderzoek

De pan-Europese bevindingen zijn het resultaat van een studie die gevoerd werd door het marktonderzoekbureau OnePoll tussen 27 mei en 9 juni 2014, met kantoorbedienden die mobiele toestellen zoals smartphones, tablets of laptops gebruiken voor hun werk.

5000 respondenten namen deel aan het onderzoek: 1000 in het VK, Duitsland en Frankrijk en telkens 500 in Spanje, Italië en België en Nederland.

Voor de bevindingen voor België en Nederland werd rekening gehouden met het pan-Europese onderzoek van OnePoll en een studie van Vision Critical, dat tussen 16 en 20 juni nog eens 662 mensen ondervroeg in deze twee landen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content