Eén betaalsite voor Belgische kranten en tijdschriften

02/04/14 om 11:33 - Bijgewerkt om 11:33

Bron: Datanews

De website media-id.be is live, maar pas in september operationeel. Het initiatief van de grote Belgische uitgevers van kranten en tijdschriften zorgt voor één uniek betaalsysteem.

Eén betaalsite voor Belgische kranten en tijdschriften

De website werd voorgesteld tijdens de tweede verjaardag van het Media Innovatie Centrum, MIX. Uit een enquête blijkt dat een meerderheid van de lezers vooral op zoek is naar één authentificatiesysteem en betaalmodel zodat men niet telkens moet inloggen, paswoord invoeren en betaalkaart moet bovenhalen.

Op de website www.media-id.be, grotendeels aangemaakt door Cronos, kan je je voorlopig enkel registreren. Pas na de zomer wordt het operationeel, vertelde directeur Patrick Lacroix van Vlaamse Nieuwsmedia. Volgens hem "kijkt de hele wereld naar dit initiatief, hoe Vlaanderen dit rond kan krijgen."

Betrokken uitgevers zijn onder andere Roularta, MediaHuis, De Persgroep, VRT en Rossel. Voor de betaalmogelijkheden wordt nog uitgekeken naar Ogone en Sixdots, zegt Lacroix in De Tijd. Het initiatief komt van MIX en iMinds, het Gentse innovatiecentrum onder leiding van Wim De Waele. Dat viert in oktober zijn 10-jarig bestaan.

Nog tijdens het MIX-event in de Ancien Belgique gaf mediaminister Ingrid Lieten aan dat tijdens de voorbije twee jaar, 2012 en 2013 in totaal 14,2 miljoen euro (waarvan 4,8 miljoen uit privé) werd geïnvesteerd in 13 goedgekeurde MIX-projecten. Voor dit jaar heeft de Vlaamse regering 5,6 miljoen euro uitgetrokken. Er zijn 15 projecten ingediend, waarvan er 2 goedgekeurd zijn, 4 zitten 'in de pipeline'.

Studio100, het entertainmentbedrijf achter onder andere Bumba en Maya De Bij, is één van de spelers die subsidies kregen van het MIX. Ceo Hans Bourlon bleef echter erg vaag over het 'Wanagogo' project dat ook al pas na de zomer wordt gepresenteerd. Bourlon vertelde wel dat "het geen feest is in de media. Het aantal kijkcijfers van kinderprogramma's op tv is gedecimeerd. Op Youtube hebben we wel al 11 miljoen views gehad van Bumba." Volgens hem zit de media als een kikker in een kookpot en wordt het water stilaan zo warm dat de kikker eruit moet springen. Vraag is alleen of de kikker niet in een andere kookpot terecht komt.

In een aansluitend debat gaf NRC hoofdredacteur Peter Vandermeersch aan dat media helemaal geen traditie van innovatie heeft. "De ipad versies vandaag zijn nog steeds een replica van de kranten." Bijna 70% van de aanwezigen vond echter dat kranten niet het doodscenario van de CD in de muziekindustrie zullen volgen. Peter Vandermeersch vond dat cijfer onrustwekkend en roept de media op om wakker te worden. Maar welke scenario's dan wel winnen, dat is nog steeds bijzonder onduidelijk, ook na 2 jaar MIX.

Luc Blyaert

Onze partners