'Een Formule 1-auto, met piloot en technisch team erbovenop'

24/11/15 om 16:07 - Bijgewerkt om 16:22

Deloitte heeft een expertise van vele decennia in het beheren van de boekhouding van kmo's. Het bedrijf heeft ook een traditie in innovatie. De combinatie leidt nu tot de Deloitte Digital Accountant waarop al 200 bedrijven intekenden.

'Een Formule 1-auto, met piloot en technisch team erbovenop'

© iStock

Deloitte Accountancy heeft al 80 jaar expertise opgebouwd op het vlak van accountancy, bedrijfsadvies, fiscale en legale consultancy en audits", aldus Nikolaas Tahon, managing partner Deloitte Accountancy. "We zijn voor vele duizenden familiebedrijven en andere kmo's een huis van vertrouwen als het op financieel en fiscaal advies aankomt. Maar wat minderen weten is dat we ook een voortrekkersrol spelen in het omhelzen van innovatie en van digitale mogelijkheden." Zo is Deloitte al vijf jaar geleden gestart met cloud accounting, een platform voor de integratie van diverse processen, vooral interne, om hun werking te optimaliseren. "Maar toen we onze klanten polsten naar hun verwachtingen rond hun financiële cijfers, bleek dit nauw aan te sluiten bij wat we intern al deden. Zij wilden meer en sneller relevante inzichten uit hun financiële cijfers halen, en daar waren we met ons nieuw platform zelf al jarenlang naartoe aan het werken."

Cost of info lager, return of info hoger

Daarom werd besloten om Digital Accountant op te starten, een digitaal platform waarop de medewerkers van Digital Accountancy én de klanten de financiële informatie kunnen raadplegen en bewerken. "Het platform heeft een dubbel doel", licht Nikolaas Tahon toe : "enerzijds maken we de boekhoudprocessen en -transacties sneller en efficiënter, en verlagen we zo de 'cost of info'. Anderzijds verbeteren we het inzicht in deze cijfers, en dus ook de instrumenten om het beleid te verbeteren. Zo verhogen we dan weer de 'return of info' : beter inzicht in de margestructuur, een beter overzicht van het betalingsgedrag van klanten, en andere relevante cijfers dragen alle bij tot een beter ondernemingsbeleid."

Het platform is gebaseerd op Venice van C-Logic, één van de toonaangevende leveranciers van boekhoudsoftware in België. Maar ook gebruikers van andere grote pakketten vallen niet uit de boot, vult Nikolaas Tahon aan : "We hebben ook standaard interfaces met onder meer Exact Online en BOB Software, en ook integratie met CODA-bestanden en met systemen voor aangifte en facturatie is voorzien. Onze klanten moeten dus hun bestaande omgeving niet overboord gooien : wij kunnen onze omgeving altijd enten op die van hen."

F1-wagen, renstal inbegrepen

De verregaande integratie zorgt ook voor een verhoogde efficiëntie en dus kostenverlaging. Tegelijk worden relevante financiële inzichten sneller en overzichtelijk aangeleverd. "Vroeger moesten we soms 5 à 6 maanden wachten op een omvattende en inzichtelijke rapportering, nu lukt dat op 5 à 6 dagen na afsluiten van de maand", rekent Nikolaas Tahon voor. De vergelijking met een Formule 1-wagen dringt zich op, maar is niet geheel relevant, vindt Tahon : "Als het systeem de Formule 1-wagen is, dan biedt Deloitte Digital Accountant je niet alleen de wagen maar ook de racepiloot en het hele technische team erbovenop."

Want het gaat om meer dan enkel het platform, nuanceert Nikolaas Tahon : "Het belangrijkste blijft toch het contact tussen de klant en de accountant. De interactie tussen beide partijen, gekoppeld aan de tijdbesparing die met het systeem wordt gerealiseerd, zorgt ervoor dat wij en de klant elkaar inspireren tot nieuwe inzichten, met een beter beleid tot gevolg."

Deloitte Digital Accountant werd begin 2015 officieel gelanceerd. Intussen hebben al zowat 200 bedrijven ingetekend op deze dienst. En tegen eind 2016 willen ze al duizend klanten op deze dienst ingetekend hebben. Eén van de klanten is Building Windows, leverancier van deuren en ramen in aluminium en pvc, die dankzij de combinatie software en advies niet op zoek hoeft naar een interne accountant. "Via het portaal kunnen we efficiënt en accuraat antwoorden vinden op onze meest relevante managementvragen omdat we op alles kunnen inzoomen, van klanten tot leveranciers en van opbrengsten en marges tot kosten", aldus Mathieu Suys van Building Windows. "Bovendien brengt onze accountant die samen met ons de rapporten op maandbasis interpreteert ons tot nieuwe inzichten waardoor we samen de business verder optimaliseren.

Lees meer over:

Onze partners