Eén gestolen identiteit kopen, de tweede gratis

Cybercriminaliteit wordt hoe langer hoe meer ‘big business’. Finjan spreekt van een heus ‘Crimeware-as-a-Service’ businessplan, terwijl Symantec een complete online cybercrime-winkel ontdekte – inclusief ziekelijke promoties à la ‘Buy-One-Stolen-Identity-Get-One-Free’.

Cybercriminaliteit wordt hoe langer hoe meer ‘big business’. Finjan spreekt van een heus ‘Crimeware-as-a-Service’ businessplan, terwijl Symantec een complete online cybercrime-winkel ontdekte – inclusief ziekelijke promoties à la ‘Buy-One-Stolen-Identity-Get-One-Free’.

In zijn nieuwste ‘web security trends’ rapport spreekt Finjan – een verkoper van webgateway-producten – over de verregaande commercialisering van cybercrime. Cybercriminelen zijn volgens de conclusies van het rapport steeds minder geneigd om zelf de technische knowhow te verzamelen en een eigen ‘misdaadserver’ op poten te zetten om onschuldige surfers hun persoonlijke gegevens te ontfutselen. “Op dit ogenblik zien we de opkomst van een heus ‘Crimeware-as-a-Service’ (CaaS) model, waarbij criminele organisaties een beroep doen op specifieke criminele diensten die door derden geleverd worden. Op die manier kunnen die organisaties zich beter indekken”, aldus Yuval Ben-Itzhal, cto van Finjan.

Maar ook Symantec heeft het in zijn recentste beveiligingsrapport over de commercialisering van cybercriminaliteit. Zo ontdekten securityspecialisten zelfs virtuele supermarkten, waar gestolen identiteiten van UK-burgers, schaamteloos te koop aangeboden worden. In zo’n supermarkten is er zelfs plaats voor promoties waarbij je bij aankoop van een één gestolen identiteit je er een tweede gratis bij krijgt. Of wil je liever gewoon wat bankgegevens van iemand kopen? Die worden in de underground blijkbaar verkocht voor een luttele vijf Britse ponden. Kredietkaartnummers worden tegenwoordig dan weer in bundels verkocht. Voor een pakketje van 50 kredietkaartnummers betaal je 20 Britse ponden, een bundel van 500 nummers heb je voor 100 pond te pakken.

Interessant om zien overigens is dat voor een EU-identiteit meer geld neergelegd wordt dan voor een Amerikaanse identiteit. De prijzen voor een EU-identeit zouden tot 50 procent hoger liggen. Volgens Symantec heeft dat alles te maken met de flexibiliteit: een Europese inwoner kan zich ‘vrijer’ gedragen dan eentje uit de Verenigde Staten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content