Een nieuwe baas, een groter it-budget?

Managers komen en gaan, de ene al sneller dan de andere. Een ‘va et vient’ die de riante pa-rachute moet rechtvaardigen. Welke ceo slaapt op beide oren, is er gerust in dat hij het seizoen rondmaakt, het volgende kwartaal haalt?

Managers komen en gaan, de ene al sneller dan de andere. Een ‘va et vient’ die de riante pa-rachute moet rechtvaardigen. Welke ceo slaapt op beide oren, is er gerust in dat hij het seizoen rondmaakt, het volgende kwartaal haalt?

Dalende beurskoersen, kredietcrisis, bedenkelijke strategie, slabakkende economie, vertrouwen kwijt en hop, de baas op de schopstoel. Niet zelden gaan daar besparingen aan vooraf. Op personeel en op budgetten. Ook op it-budgetten. Kunnen we daar niet op beknibbelen? Jawel, denkt de ceo in troebel water. De beuk, nee de schaar erin. Beslissingen worden verdaagd, uitgesteld, weggeteld.

Die hele crisismedaille heeft gelukkig ook een keerzijde: ‘een nieuwe baas ziet een grotere investering in it-oplossingen als een mogelijkheid om uit de crisis te geraken,’ vertelt Gartner. Het onderzoeksbureau trekt lessen uit recente managementwissels in de Verenigde Staten.

‘Yankee, go home’, was een populair spelletje. Wil een nieuwkomer zich populair maken bij de it-afdeling, dan trekt ie het budget weer op. Dit jaar wordt er voor 4,5 procent meer in it geïnvesteerd dan vorig jaar. Dat is ook het geval in onze contreien.

En nu we het toch over it-budgetten hebben. Die moeten de komende dertig tot zestig dagen uitgedokterd en liefst goed-gekeurd worden. Ook voor volgend jaar voorspelt Gartner een gelijkaardige groei. Wie zijn businessplan indient, mag daar dus gerust een procentje bijdoen. “Zet dat puntje maar bij it-diensten.” Da’s ook zo’n wolk, een ‘cloud’, waar alles onder kan.

Een donderwolk? In elk geval zal er minder geïnvesteerd worden in hardware- en software, zegt Gartner. Enkele jaren geleden sprak men dan geheid over een ‘paragdigm shift’. Gelukkig is die vermaledijde uit-drukking in die wolk verdwenen. Een vaste prijs per gebruiker, het klinkt mooi maar probeer het maar eens uit te rekenen.

Sommige cio’s hebben het intern al doorgedrukt, met vallen en opstaan, met blutsen en builen. De dienstverlening moet immers volgen, en zeker voor de baas. Die wordt nog altijd het best bediend. Zeker als hij nieuw is.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content