Een op drie Belgische ondernemers kijkt naar crowdfunding

© .
Pieterjan Van Leemputten

Strengere banken doen ondernemers uitwijken naar moderne alternatieven. Dat blijkt uit een rondvraag van Unizo.

De zelfstandigenorganisatie doet een rondvraag bij zo’n duizend ondernemers en leert dat 30,6 procent van hen wel heil ziet in een formule waarbij het grote publiek samenlegt om een bedrijf of een specifiek product te steunen. Al hebben maar drie ondernemers van alle ondervraagden het al effectief gedaan en zegt 42 procent ronduit geen interesse te hebben.

De bekendste manier om aan crowdfunding te doen, is via platformen als Kickstarter.com. Hier kan je in een video kort uitleggen wat je wil bereiken in de hoop zo veel mogelijk geldschieters te motiveren om voor jou project te kiezen.

Dat geeft meteen een extra visibiliteit aan je bedrijf, iets wat 41 procent van de ondervraagde Belgische ondernemers een extra meerwaarde vindt. Al is de lagere kostprijs dan bij een financiering door de banken en een alternatief voor banken die strenger zijn met kredieten nog wel belangrijkere argumenten voor hen.

In het volgende nummer, op 12 april, brengt Data News een dossier rond crowdfunding. Daarin laten we onder meer vier specialisten aan het woord over deze nieuwe manier van financieren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content