Een op drie kopers van online vliegticket wordt misleid

Eén op drie consumenten die online een vliegticket boeken, wordt afgezet of misleid. Dat is de conclusie van een tussentijds rapport van de Europese Commissie over de ticketverkoop in de luchtvaartbranche.

Eén op drie consumenten die online een vliegticket boeken, wordt afgezet of misleid. Dat is de conclusie van een tussentijds rapport van de Europese Commissie over de ticketverkoop in de luchtvaartbranche.

In november vorig jaar bleek uit een grootschalig onderzoek in vijftien EU-lidstaten dat de helft van 447 websites voor de boeking van vliegtickets de Europese consumentenregels met voeten traden. Ze gaven misleidende informatie over prijzen en/of verkoopsvoorwaarden of bezondigden zich aan oneerlijke handelspraktijken, zoals vooraf aangevinkte hokjes en contractvoorwaarden die niet in de taal van de consument beschikbaar zijn.

Zeven maanden later blijkt uit een tussentijds rapport van de Commissie dat de online ticketverkoop in de luchtvaartbranche “ernstige en hardnekkige consumentenproblemen” blijft vertonen. Het rapport is gebaseerd op informatie uit dertien landen. Tegen één op de drie doorgelichte websites (137 van 386 onderzochte sites) moesten maatregelen worden genomen in verband met inbreuken op het EU-consumentenrecht. “Het is onaanvaardbaar dat één op drie consumenten die online een vliegticket boeken, wordt afgezet of misleid”, zei Kuneva.

Intussen is meer dan 50 procent van deze websites in orde gebracht. Dat gaat dan voornamelijk om nationale sites, waar de autoriteiten te maken krijgen met reisbureaus en luchtvaartmaatschappijen uit eigen land. Het blijkt veel moeilijker om de inbreuken van grensoverschrijdende sites aan te pakken. Dan moeten de autoriteiten de hulp inroepen van collega’s in een andere lidstaat om tegen een daar gevestigde onderneming op te treden. Slechts 12 procent van deze sites is in orde gebracht.

In België waren in november vorig jaar 30 van de 48 onderzochte sites in strijd met de regels. Dertien sites zijn inmiddels aangepast. Kuneva weigert nog steeds de namen van de sites te noemen. Volgens haar kunnen de namen van de maatschappijen niet worden gepubliceerd omdat er nog administratieve of gerechtelijke procedures lopen. Zeven maanden geleden dreigde de eurocommissaris ook met sancties tegen sites die halsstarrig blijven zondigen. Die sancties blijven echter nog even achterwege, alvast tot mei volgend jaar. “Mijn boodschap aan de luchtvaartbranche is duidelijk: neem nu maatregelen , anders zullen wij ze nemen. Wij willen duidelijke tekenen van verbetering zien zodat er voor 1 mei volgend jaar een einde komt aan deze verkoop- en marketingpraktijken”, besloot ze.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content