Eén op vijf online shoppers ondervindt problemen

10/08/04 om 00:00 - Bijgewerkt op 09/08/04 om 23:59

Bron: Datanews

Uit een recente studie van internetonderzoeksbureau Insites Consulting blijkt dat het percentage van de Belgische internetgebruikers dat ook online shopt, nauwelijks is gestegen. Eén op vijf van deze shoppers heeft al problemen ondervinden tijdens hun online aankopen.

De resultaten van Insites' recentste Belgian Internet Mapping Survey waren vrij teleurstellend: waar vorig jaar 52 % van de Belgische internetgebruikers een online aankoop had verricht in de voorbije twaalf maanden, is dat percentage dit jaar slechts gestegen tot 56 %.Van deze online aankopers haakt slechts 8 % af met de boodschap dat ze voortaan niet meer online zullen shoppen. Daar staat tegenover dat 12 % van de internetgebruikers die nog niet hadden gesurft, wél van plan zijn in de nabije toekomst online te shoppen.De voorzichtige groei heeft misschien te maken met het hoge aantal online shoppers dat problemen ondervindt bij hun aankopen: één op vijf Belgen met e-commerce ervaring, heeft ooit wel een technisch of logistiek probleem gehad tijdens hun aankopen of haakten af bij de vaststelling dat enkel credit cards als betalingsmiddel werden aanvaard.Online shopping is vooral populair voor de aankoop van tickets: 14 % van alle transacties betroffen tickets voor concerten, theater of andere culturele events, en nog eens 14 % waren online aankopen van transporttickets: trein, vliegtuig, etc. Boeken werden in vergelijking minder vaak online gekocht (9 % in 2004 tegenover 15 % in 2003), hoewel in absolute cijfers geen achteruitgang werd geboekt.

Onze partners