Een rondje gratis

“Geweldig was de vorige versie niet, maar nu gaan jullie es wat zien!”

In die bewoordingen kondigde Microsoft de lancering van zijn nieuwe crm-software aan. De klant heeft ruim twee jaar moeten wachten op wat hij eerder al hoopte te krijgen maar die honger wordt binnenkort gestild, garandeert Microsoft. De migratie naar de nieuwe versie kan na maanden van frustratie eindelijk worden voorbereid. En Microsoft wil dat geduld zelfs belonen met een ‘promotie-aanbod’ voor de nieuwe versie die in januari in onze contreien zal worden verwelkomd. De softwarereus komt er met andere woorden rond voor uit dat zijn eerste poging geen pronkstuk was. Maar wie kijkt daar uiteindelijk nog van op? Het fenomeen is niet nieuw. Bij de lancering twee jaar geleden van versie 1.0 merkte een Microsoftpartner ietwat cynisch op “dat er nog wel wat upgrades zouden volgen vooraleer de crm-oplossing van Microsoft voor vol zou worden aanzien.” En om die valse start wat te camoufleren besliste de producent meteen over te stappen van versie 1.2 naar 3.0. Wij twijfelen er overigens niet aan dat van de ruim veertig crm-klanten waar Microsoft mee uitpakt, een hoop bewust gekozen heeft voor het product en de kinderziektes er bovenop genomen heeft. En wie destijds toch nog in Sinterklaas geloofde, kan vandaag sowieso geen andere kant uit: een pakket voor klantenbeheer is zo verstrekkend voor een bedrijf dat je het niet van vandaag op morgen overboord kiepert.De softwaremarkt is een wereldje apart. Het is ondenkbaar dat een autoconstructeur een wagen zou op de markt brengen waarvan vooraf al geweten is dat er een hoop aan mankeert maar die je toch koopt om alvast te wennen aan het rijgedrag. Je vraagt je af waarom de eerste versies niet gewoon uitgedeeld werden? Met die ervaring op zak had Microsoft meteen ernstig werk kunnen maken van versie 3.0.Maar er zitten ook goeie aspecten aan het nieuwe Microsoftproduct. MS CRM 3.0 zal immers beschikbaar zijn in een hosting-versie (die niet bestaat voor Salesforce.com). Pioniers, die hun bekomst hebben van versie 1.0, kunnen nu afhaken wanneer hen dat uitkomt. Tweede pluspunt: als het beloofde gebruiksgemak en de marketingpower van Microsoft ook maar enigszins bijdragen tot een beter klantenrelatiebeheer in een groot aantal bedrijven (en name in kmo’s), dan is dat al een hele stap vooruit. Want er is nog werk aan de winkel: luidens een bescheiden enquête van Microsoft bij 213 Belgische bedrijven met meer dan 5 werknemers is een kwart van die bedrijven niet in staat aan hun it-systeem een uitdraai te vragen van alle klanten die het voorbije anderhalf jaar een bestelling geplaatst hebben. Als het de bedoeling was hen een kerstkaartje te sturen, zal dat dit jaar althans nog op een andere manier moeten gebeuren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content