Een schok die de internettrafiek deed boomen

De beruchte “speciale uitzending” van de RTBF kon geenszins iedereen bekoren, maar onder de webmasters, mobiele operatoren en internetfans in het algemeen waren wel een aantal blije gezichten te ontwaren.

Eén van de zijdelingse effecten van de nepuitzending van de Franse openbare omroep vorige woensdag, is de enorme boom van bezoekers op de belangrijkste (vooral Franstalige) nieuwssites. De site van de RTBF kende woensdagavond een uitzonderlijk toevloed (die trouwens [de site plat legde]) die zich ook de dag nadien voortzette: een verdriedubbeling van het bezoekersaantal (94.000 tegenover een dagelijks gemiddelde van 30.500).Het callcenter van de omroep registreerde zo’n 52.700 ‘interacties’ op de avond zelf: meer dan 21.000 sms’jes en 31.300 telefoontjes). Ongeveer 6400 bloggers begaven zich naar de RTBF-website die de uitzending flankeerde, “moibelgique.be”. Pierre Dubois, verantwoordelijke voor interactieve ontwikkelingen bij de RTBF, legt uit dat de 13.500 mensen die spontaan hadden meegedaan aan de online enquête op “moibelgique.be” uitgenodigd werden naar de uitzending te kijken en vervolgens te reageren op de blog.Wie ook van de RTBF-media-‘coup’ profiteerde, waren de websites van de Franstalige kranten. Het aantal ‘page requests’ op pakweg lesoir.be of lalibre.be steeg donderdag met meer dan de helft. Het effect liet zich ook voelen, maar in mindere mate, aan Vlaamse kant, waar de De Standaard zijn beste bezoekersscore van de maand noteerde (bijna 160.000 bezoekers tegenover een gemiddelde van 101.000). De website van Het Laatste Nieuws (hln.be) rondde opnieuw de kaap van de 200.000 bezoekers. Op maandag is dat, onder invloed van de sportresultaten, de norm bij hln.be. Het totale websiteverkeer dat gemeten wordt door CIM/Metriweb klokte donderdag af op 4.063.466. Dat is een ‘goeie dag’ tegenover het gemiddelde van 3.735.000, maar niet zo uitzonderlijk, omdat de kaap van de 4 miljoen geregeld wordt gerond.Andere ‘gelukkigen’ waren de mobiele operatoren, Proximus op kop, dat een stijging van de spraak- en sms-trafiek noteerde vanaf 20u30, met een piek tussen 20u45 en 21u (+20 procent sms’en en + 50 procent telefoontjes).Sommige mediaspecialisten verheugen zich over het feit dat veel mensen de reflex hebben gehad om de informatie, afkomstig van een “groot medium”, op het internet te gaan checken, terwijl de tendens tot op heden eerder tegenovergesteld was. Brice Le Blévennec, observator van het internet en medeoprichter van webagentschap Emakina, onderstreept het belang – ook op het internet – van een sterk merk. Zelfs hoewel grote namen in de pers onder druk staan met hun papieren activiteiten valt op te merken dat internauten naar hen terugkomen bij grote gebeurtenissen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content