Eerst betalen

De Franse pionier in on-line info www.liberation.com schakelt over naar een betalend model en de Belgische website voor financiële info www.europeaninvestor.com zet zijn dienstverlening aan particulieren stop om nog uitsluitend voor bedrijven te werken.

Beide aankondigingen zijn een teken aan de wand voor 2002 aan het tijdperk van de gratis informatie op het Internet, leuk voor de surfer, maar o zo verlieslatend voor de content providers, lijkt een einde te komen.In deze voor heel wat uitgevers barre tijden, is het verstrekken van gratis informatie een financile put die de (magere) inkomsten uit Internetreclame niet kunnen vullen. Na zes jaar activiteit, een omvangrijk lezerspubliek en een hoog aangeschreven inhoud is Libration.fr nog altijd niet rendabel, lezen we op de site van de Franse krant. In een adem wordt de verdwijning meegedeeld van een aantal kronieken, de lichtere rubrieken en het archief tegen betaling. De Wall Street Journal zette als eerste grote internationale titel de stap naar betalende dienstverlening. Met succes blijkbaar, want de site gaf in september vorig jaar meer dan 600.000 Internetabonnees op, een stijging met 20% in nauwelijks een jaar tijd. Consultatie tegen betaling In Belgi blijven de meeste dagbladen de nagenoeg volledige inhoud van hun dagelijkse edities op het net plaatsen. Maar voor het raadplegen van sommige archieven (de recentste of de oudste nummers naargelang het geval) moet worden betaald. Opmerkelijke uitzonderingen op deze regel zijn de financile krant LEcho die laat betalen voor haar volledige nieuwsartikels maar gratis dossiers aanbiedt, en De Standaard bij wie nog altijd alles gratis is. Voor de kranten van de PersGroep (De Morgen en Het Laatste Nieuws) is de vraag niet aan de orde, want een vergelijkbare presentie op het Internet is voor deze uitgever voorlopig nog steeds niet aan de orde.PressBanking Om de tegen betaling te raadplegen archieven open te stellen, doen sommige uitgevers (LEcho, Rossel, Roularta, Groep Vers lAvenir, IPM, Sud Presse, e.a.) een beroep op PressBanking (www.pressbanking.com). Dit is een gegevensbank met persartikels waar u on line kunt zoeken naar specifieke artikels (per artikel betaalt u gemiddeld zon 0,70 euro). Belangstellenden kunnen ook een abonnement nemen om per e-mail de gewenste informatie te ontvangen. Sinds de officile lancering in september 2000 heeft PressBanking ongeveer 1.700 inschrijvingen van particulieren en 750 van bedrijven ontvangen, zegt Olivier Piroux, woordvoerder van PressBanking. De dienstverlening is gratis voor de uitgever die zelf de prijs voor zijn artikels bepaalt. PressBanking vergoedt de content providers na afhouding van een commissie. Volgens Piroux verkopen de artikels van LEcho, hoofdaandeelhouder van PressBanking, het best. De kranten van de VUM groep, de Persgroep en de Financieel-economische Tijd tonen geen belangstelling.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content