Eerste Boeing 787 op Zaventem

Guy Kindermans Guy Kindermans is freelance journalist bij Data News.

De passage van de Ethiopian Airlines Boeing 787 in Brussel was meteen het eerste bezoek van Boeings nieuwste ‘vliegende computer’ aan ons land.

De passage van de Ethiopian Airlines Boeing 787 in Brussel was meteen het eerste bezoek van Boeings nieuwste ‘vliegende computer’ aan ons land. De Boeing 787 ‘Dreamliner’ is de nieuwste telg in de reeks succesvolle commerciële straalvliegtuigen die Boeing in de jaren 50 startte met de Boeing 707. Bestemd voor het transport van 200 à 300 passagiers over lange afstanden met een snelheid van ca. 85 procent van de snelheid van het geluid, hoopt Boeing in de komende 20 jaar meer dan 1.500 stuks van dit toestel te verkopen.

Voor Brussel is dit een ideaal toestel, stelt Brussels Airport, want het biedt precies het geschikte aantal passagiers voor ‘dunne’ luchtverbindingen, waarvoor de Boeing 777 of 747 te groot zijn. Een tiental luchtvaartmaatschappijen zouden al interesse betoond hebben om met de Boeing 787 naar Brussel te komen, waarbij ook de naam van All Nippon Airways valt – de eerste klant voor de Boeing 787.

De eerste vlucht naar Brussel werd door Ethiopian Airlines uitgevoerd en was meteen ook een passagiersvlucht. Het vliegtuig was op 14 augustus ll. aan de luchtvaartmaatschappij overgedragen als eerste toestel buiten Japan, en maakte op 15 augustus al zijn eerste commerciële vlucht.

Getekend door en met de computer

Meer nog dan zijn voorgangers is de Boeing 787 tot in de kleinste details getekend door het gebruik van computers, zowel bij het ontwerp, de bouw als het dagelijkse gebruik. Naast het gebruik van 3D-CAD software (Dassault Systèmes) werd tevens ca. 800.000 uren rekentijd op Cray supercomputers benut. Heel wat fysieke testen met echte onderdelen konden worden vervangen door computeranalyses van modellen.

Anderzijds hebben problemen bij de ontwikkeling van de boordsoftware bijgedragen tot de vertraging in de ontwikkeling van het vliegtuig. Het toestel wordt voor ca. 50 procent uit composietmateriaal gebouwd in grote stukken met behulp van computergestuurde apparatuur (in plaats van samengesteld uit honderden aluminium platen).

Het resultaat moet een toestel zijn dat bijzondere besparingen biedt, zowel inzake brandstofverbruik als voor het operationeel beheer en onderhoud. Tevens moet het toestel zich vlot kunnen inpassen in een flexibeler gebruik van het luchtruim, onder meer door meer rechtstreekse routes buiten de gekende luchtwegen te vliegen.

Vanzelfsprekend is ook de Boeing 787 een digitaal ‘fly by wire’ toestel, waarbij de commando’s aan de stuurvlakken door computers worden gegeven. Ook het beheer van de motoren is digitaal. Alles wordt bediend vanuit de cockpit, waar grote en volledig programmeerbare beeldschermen het hart van de ‘glazen cockpit’ vormen.

Anderzijds is de Boeing 787 ook het eerste ontwerp dat een officiële opmerking kreeg vanwege de Amerikaanse luchtvaartoverheid, de FAA, wegens potentiële netwerk security problemen.

De FAA gelaste een studie naar mogelijke gevaren door het gemeenschappelijk gebruik van boordnetwerken, zowel door het amusementsysteem voor de passagiers (In-Flight entertainment System) als kritieke systemen. Boeing antwoordde met een ontwerp dat meer ‘airgaps’ en firewallvoorzieningen bevat. Een deeltje van de discussie terzake staat on-line.

Eerder dit jaar uitten twee onderzoekers ook de vrees dat chips aan boord van de Boeing 787 door de Chinese producent Actel werden voorzien van een ‘back door’, wat het spookbeeld van misbruik opriep.


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content