Hoewel Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) altijd over ‘eind 2010’ heeft gesproken, bevestigt vervoersmaatschappij De Lijn nu dat de eerste tests met chipkaarten pas ten vroegste voor het tweede kwartaal van 2011 zullen zijn.

“Chipkaarten De Lijn niet voor volgend jaar”, kopte Data News een jaar geleden. Dat stuk was precies geschreven naar aanleiding van uitspraken van Hilde Crevits in de media. Ze stelde dat ze de chipkaarten wilde gebruiken om de correcte reizigersaantallen te kennen. “Eind volgend jaar wil ik de eerste cijfers”, klonk het toen erg ambitieus.

Dat was vreemd, want de marktbevraging van De Lijn voor ‘Retibo’ (waarbij ‘reti’ staat voor ‘Reizigerstregistratie en Ticketing’ en ‘bo’ voor ‘boordcomputers’) vertelde toen al een heel ander verhaal. “Ten vroegste in 2010 de eerste tests”, stond daar te lezen. In februari van dit jaar werd Crevits over de chipkaarten nog eens aan de tand gevoeld in de Commissie Mobiliteit en Openbare Werken in het Vlaams Parlement. Toen onderstreepte ze tegenover de parlementsleden dat eind 2010 de eerste praktijktests zouden voorzien worden.

Momenteel zijn we eind 2010. De huidige stand van zaken is dat pas tegen 15 december de eerste offertes worden verwacht, vertelt ons De Lijn-woordvoerder Tom Van De Vreken. De aanbesteding zou dan nog voor de zomer moeten gegund worden. Het gaat dan eigenlijk nog maar om een aanbesteding voor de testfases. De eerste test – de zogenaamde ‘fast track’ – is voor midden volgend jaar. “Een gesloten gebruikersgroep van ongeveer 1000 reizigers en alle personeelsleden van De Lijn zou dan kunnen beginnen testen. Dat zou in Vlaams-Brabant gebeuren, door de nabijheid van de MIVB.”

Dat laatste is belangrijk omdat de chipkaarten een essentieel instrument zijn in de invoering van een uniform ticket voor alle vervoersmaatschappijen van het land. De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB is al in 2008 gestart met invoering van chipkaarten (Mobib). Om die samenwerking tussen de vervoersmaatschappijen te coördineren – onder meer op vlak van de technologie (de ‘Calypso’-standaard), security, privacy en dies meer – is begin 2010 de nv Belgian Mobility Card opgericht. “Doel is dat een jaar na de tests (2012) de eerste contactloze ontwaarders of ‘validatoren’ in de voertuigen verschijnen”, weet Van De Vreken nog. De definitieve opdracht voor de levering van 1,5 à 2 miljoen chipkaarten wordt dus pas in de loop van 2012 gelanceerd. Pas ten vroegste tegen 2013 zal dan ook echt het uniforme ticket kunnen worden uitgewerkt.

[STG]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content