Efficy wint Euro Tech Start-up Competition

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De Belgische CRM-leverancier Efficy heeft de Euro Tech Start-up competitie gewonnen die door US Mac georganiseerd werd in het kader van de economische missie van Brussels Invest & Export in Silicon Valley. “Revenue always wins”, zegt jurylid en co-ceo Chris Burry van US Mac.

De Belgische CRM-leverancier Efficy heeft de Euro Tech Start-up competitie gewonnen die door US Mac georganiseerd werd in het kader van de economische missie van Brussels Invest & Export in Silicon Valley. “Revenue always wins“, zegt jurylid en co-ceo Chris Burry van US Mac. Mogen pitchen voor een ervaren Amerikaanse jury was voor de meeste deelnemers aan de missie in San Francisco het hoogtepunt van de reis. De zenuwen stonden dus gespannen gisterenavond, tijdens de Tech Start-up Competition die georganiseerd werd door het US market access center US Mac.

Acht Belgische starters kregen drie minuten de tijd om zichzelf voor te stellen voor een wel erg kritische jury. Natuurlijk, die mensen moeten bijna dagelijks start-ups beoordelen, maar de manier waarop onder meer Monali Jain van het Keiretsu Forum en co-ceo Chris Burry van US Mac de zwakheden van de kandidaten blootlegden, was op zijn minst indrukwekkend. De jury had nauwelijks enkele seconden nodig om te kunnen bepalen waar het fout liep, en wat er ontbrak in het verhaal. En sloeg de nagel telkens pijnlijk accuraat op de kop.

Uiteindelijk kwamen Efficy (een aanbieder van CRM in een saas-formule, 12/15), Esperity (platform waarop kankerpatiënten informatie over symptomen en behandelingen kunnen delen, 11/15), TeamBlogger (community engine voor sportfans, 10/15) en World of Gaming (gameplatform voor interactieve televisie, 10/15) als besten uit de bus.

Winnaar Efficy krijgt voor twee maanden een gratis desk in de start-up accelerator RocktSpace, en kan rekenen op vier uur coaching. De anderen moeten het doen met de goede raad die ze meekregen.

Geld verdienen

“Een ding is duidelijk”, vertelde Chris Burry nadien. “Wat technologie betreft, hebben de Belgen heel wat potentieel. Maar in de VS gaat het er om hoe je geld wil gaan verdienen. Daar houden heel wat internationale entrepreneurs veel te weinig rekening mee. Ze zijn verliefd op hun technologie, maar ze moeten zich de vraag stellen hoe ze geld willen verdienen met hun geesteskind.”

“Efficy is wat mij betreft dus een terechte winnaar. Die jongens opereren in een overvolle markt, maar draaien toch al een interessante omzet. Ze kunnen dus klanten aantrekken. Het bedrijfje moet alleen nog wat beter leren begrijpen wat het zo speciaal maakt.”

Dat is tijdens de pitch inderdaad niet gezegd. Geen probleem voor de jury? “Revenue always wins, lacht Burry. “Efficy heeft een duidelijk product, namelijk een CRM-toepassing waarmee het een duidelijk afgebakende groep klanten benadert. Als ik het goed begrepen heb, krijgt het bedrijfje ook al positieve feedback vanuit de markt, en is het winstgevend. Dat is enorm doorslaggevend.”

“Ik weet wel, eigenlijk staat Efficy veel verder dan de anderen die we vandaag gezien hebben, maar als je kijkt naar wie er het meeste kans op slagen heeft op dit moment, dan komen we toch weer bij hen uit. De overige deelnemers hebben wel interessante technologie voorgesteld, denk maar aan Vibe, de start-up met de motion detection technologie, maar dat bedrijfje haalde het niet omdat het nog niet weet hoe het een winstgevende business kan uitbouwen. Dat is de echte uitdaging. Je moet je product in de markt kunnen zetten. Als je die stap nog niet gezet hebt, dan is er nog veel werk voor de boeg.”

Rijper

“De kwaliteit van de presentaties was goed”, vult Monali Jain van het Keiretsu Forum aan, “het was dus een plezier om ze te beoordelen, maar heel wat starters zitten nog in een erg vroeg stadium. Ze hebben nog een lange weg af te leggen, dat speelde zeker mee in de evaluaties, ze moeten nog wat rijper worden.”

“Esperity zal ik niet snel vergeten, omdat er een emotionele band is, mijn moeder is immers gestorven aan kanker. Nu gaat het er op aankomen of Esperity voldoende gebruikers zal kunnen aantrekken. Dat zal bepalen of het bedrijf succesvol wordt of niet. Een ander belangrijk punt is security. Hun platform zal waterdicht moeten zijn, want er wordt erg gevoelige informatie op geplaatst.”

“Stel je eens voor dat iemand die informatie steelt of misbruikt. Als dat gebeurt, dan is het gedaan. Esperity begeeft zich op een terrein waarbij het zich erg goed zal moeten indekken, ook op juridisch vlak. Als die klip niet kan genomen worden, dan zit de start-up met een groot probleem.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content