Eigen gsm-netwerk moet veiligheid op de spoorwegen verhogen

Gsm-R, een mobiel communicatiesysteem dat specifiek voor de spoorwegen is ontwikkeld, moet in 2010 volledig operationeel zijn. Het gaat om een investering van 130 miljoen euro.

Het nieuwe gsm-R-systeem, een eigen netwerk van de NMBS, moet het bestaande analoge radiosysteem vervangen. Op die manier kunnen treinbestuurders snel en efficiënt communiceren met de verkeersleiders en andersom. Dat moet de veiligheid op het spoornetwerk sterk verhogen. Botsingen en treinrampen zouden tegen 2010 dus veel minder waarschijnlijk moeten zijn. Gsm-R wordt de standaard voor de Europese spoorwegen.Het nieuwe fusiebedrijf Nokia Siemens Networks levert de technologie voor het nieuwe netwerk en installeert ze. Infrabel, de beheerder van het spoorwegnetwerk, investeert 90 miljoen euro. De NMBS nog eens 40 miljoen in toestellen voor de personeelsleden en in gsm-R apparatuur voor de locomotieven.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content