Kristof Van der Stadt

“Eigenlijk is het niet moeilijk om de grote technologische megatrends te voorspellen”

Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Eigenlijk is het niet moeilijk om de grote technologische megatrends te voorspellen. Dé grote uitdaging is echter het trachten te voorspellen van de snelheid waarmee de veranderingen zich zullen voltrekken.

Eigenlijk is het niet moeilijk om de grote technologische megatrends te voorspellen.

Iedereen in het ict-wereldje ziet ze van dicht of van ver aankomen. Cloud. Big data. Mobile. IoT. Machine en deep learning. AI. VR en AR. Data analytics. Het is geen rocket science: een scepticus ziet de bui in de cloud al hangen, een positief denker wil die opportuniteiten uit de lucht plukken. En de realist, die knikt gewoon instemmend bij de voorspellingen van analisten als Gartner of Forrester.

Wie het digitale tempo perfect kan inschatten, zit gebeiteld voor de komende maanden en jaren.

Dé grote uitdaging is echter het trachten te voorspellen van de snelheid waarmee de veranderingen zich zullen voltrekken in uw eigen organisatie, uw eigen sector, of zelfs binnen de maatschappij. Wie het digitale tempo perfect kan inschatten, zit gebeiteld voor de komende maanden en jaren. Een concept als bimodal it zoals het mij deze maand nogmaals werd uitgelegd door Gartner – het opdelen van uw it-uitdagingen in twee types – is een waardevolle leidraad, maar helpt u nog niet in het correct inschatten van het digitale tempo. Nee, zelfs de glazen bol van een consultant blijft dan wazig.

En dus heeft een cio het niet onder de markt. De bedrijfsleiding zit met vragen rond digitale transformatie en disruptie waarop de cio het antwoord moet bieden. De disruptie dient zich plotsklaps aan, en de ceo wil oplossingen. ‘Snel, doe iets’ lijkt te vaak het paniekerige bevel aan de cio in plaats van een eerder aanmatigend ‘komaan, doe het beter’.

Omgaan met de vragen van de ceo is al een meer dan mooie uitdaging op zich, maar dan is daar ook nog de eindgebruiker. Vanop de bedrijfsvloer is er de niet aflatende en immer groeiende vraag naar meer autonomie in de keuze van toestellen, applicaties en tools. Als die eindgebruiker het tenminste nog vraagt: shadow it weet u wel. En dan is er nog het spook van dataverlies, cyberrisico’s en hacks. Komen daar nog de lokale én Europese wetgever bij die alsmaar meer eisen rond data, security en privacy stellen. En uiteraard is er nog de eigen financiële afdeling die als het even kan toch nog wat extra kostenbesparingen via it wil realiseren. ‘Komaan, doe iets’. Nee, een cio heeft het niet gemakkelijk.

Een cio die dit huzarenstukje tot een goed einde brengt, die zit misschien wel in pole position om op termijn het zitje van de ceo in te pikken.

.

Maar moeilijk kan ook. Een cio die dit huzarenstukje tot een goed einde brengt, die zit misschien wel in pole position om op termijn het zitje van de ceo in te pikken. De uitdaging is groot maar iedereen ziét de uitdaging ook. Het is een uitgelezen kans voor de ambitieuze chief information officer om zich (opnieuw?) te profileren in het bedrijf als hij al deze balletjes tegelijk in de lucht kan houden. De cio als alleskunner, zeg maar ; de rechterhand van de ceo die de digitale transformatie mee begeleidt en ze tot een goed einde brengt. Dat de it-budgetten ook in Europa opnieuw de hoogte in gaan en dat bedrijven weer meer geld uitgeven aan it-oplossingen stemt tot hoop. Dus beste cio, mag ik het ook eens vragen? Doe iets. En doe het vooral goed, dit is uw moment om te schitteren. Zo’n gouden kans laat u toch niet liggen?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content