Elektrische wagens zijn goudmijn voor (sommige) nikkelfabrikanten

31/10/17 om 12:06 - Bijgewerkt om 12:06

Bron: Datanews

Nu bijna elke autofabrikant zich op elektrische modellen stort stijgt ook de nood aan batterijen. Dat zorgt er voor dat producenten van nikkel zich aan stevige deals mogen verwachten. Al is niet iedereen er bij gebaat.

Elektrische wagens zijn goudmijn voor (sommige) nikkelfabrikanten

Een stuk nikkel afkomstig uit een mijn uit Nieuw-Caledonië. © Getty Images/iStockphoto

Lithium batterijen met nikkel zijn goed om stroom langer vast te houden. Ze worden onder meer in het Model X van Tesla gebruikt maar ook andere wagenmakers gebruiken de materie in hun batterijen.

Dat is geweldig nieuws voor wie vandaag een nikkelmijn uitbaat. Zo citeert Reuters een rapport van UBS dat verwacht dat er tegen 2025 15 miljoen elektrische wagens zullen zijn, wat 300.000 tot 900.000 ton extra nikkel zal vragen. Al nuanceert het persbureau, dat met enkele uitbaters en analisten over de materie sprak, dat slechts de helft er echt bij zal baten.

Zo bestaat de helft van de nikkelvoorraad uit wat men in het engels ferronickel en nickel pig iron, dat is van minderwaardige kwaliteit en dus ongeschikt voor batterijen in elektrische wagens zeggen analisten van UBS aan Reuters. Ook een fabrikant bevestigt dat aan het persbureau.

"Niet iedereen zal winnen," aldus Dan Lougher, hoofd van Western Areas. "We hebben met flink wat batterijproducenten gesproken en ze zijn heel specifiek over hun vereisten. Nikkel is een belangrijk onderdeel voor hun batterijen."

Winnaars en verliezers

Volgens Reuters zullen onder meer de Australische Indenpendence Group en Western Areas baat hebben bij de batterijhype. Anderen zoals Cerro Matoso (Colombia), Koniambo (in Nieuw-Caledonië, een frans overzees gebied ten Oosten van Australië) en de mijnen van Ango American (Brazillië) vallen uit de boot omdat hun nikkel niet geschikt zou zijn.

In het geval van Nickel West (van het Australische BHP) betekent de toename in elektrische wagens zelfs een ommekeer. Het bedrijf waarschuwde twee jaar geleden nog dat tweeduizend werknemers er tegen 2019 hun baan zouden verliezen. Nu maakt het zich op om tegen april 2019 te leveren aan batterijfabrikanten.

Heel de beweging heeft tot slot ook zijn impact op de prijs van nikkel. Reuters merkt op dat je vandaag op de London Metal Exchange 11.725 dollar per ton betaalt. Dat is 17 procent meer dan een jaar geleden. Al blijft het ruim onder de piek uit 2014 (21.400 dollar) en het absolute hoogtepunt uit 2007 (51.000 dollar).

Onze partners