Elektronisch publiceren op Amazon Kindle is duurder dan papier drukken

17/02/11 om 09:01 - Bijgewerkt om 09:01

Bron: Datanews

Onze uitgevers mogen blij zijn dat Amazon zich met zijn Kindle vooral op de Engelstalige markt richt, althans volgens een onderzoek van onze Britse collega's van PC Pro.

Elektronisch publiceren op Amazon Kindle is duurder dan papier drukken

Apple kreeg heel wat kritiek toen het de publicatieregels voor uitgevers op iPad probeerde te verstrengen. Onze uitgevers mogen blij zijn dat Amazon zich met zijn Kindle vooral op de Engelstalige markt richt, althans volgens een onderzoek van onze Britse collega's van PC Pro.

Net zoals Apple roomt Amazon dertig procent af van de opbrengsten van een elektronische uitgave die via de Kindle wordt verspreid. Maar daarnaast rekent Amazon ook nog "delivery costs" aan. Die moeten de 3G-kosten voor de Kindle mee helpen financieren. Kindle's worden immers geleverd met een "gratis" 3G-verbinding waarlangs je tegen betaling boeken en tijdschriften op je e-lezer kunt downloaden.

Volgens PC Pro rekent Amazon aan de Britse uitgevers 10 pence (ongeveer 12 eurocent) per MB voor het afleveren van tijdschriften en kranten. De kosten voor een gemiddelde krant of typisch tijdschrift met een handvol afbeeldingen kan daardoor oplopen tot tien procent van de verkoopprijs. Reken daarbij nog de dertig procent die Amazon sowieso aanrekent en de kost voor de uitgevers loopt hoog op. Hoe meer illustraties en foto's de publicatie bevat, hoe hoger de 3G-verspreidingskosten oplopen.

PC Pro rekende zelf uit dat een gemiddeld nummer van hun tijdschrift goed zou zijn voor 50 tot 60 pence (0,6 tot 0,7 euro) verspreidingskosten. Reken daarbij nog de btw die alleen op elektronische abonnementen wordt geheven plus de dertig procent die Amazon afroomt, en je hebt een begin van verklaring waarom elektronische tijdschriften op de Kindle duurder zijn dan hun papieren tegenhangers.

Het voorbeeld van The Economist bewijst dit in de praktijk. Een abonnement kost in de Kindle-winkel 9,99 pond per maand. Als je dit voor een heel jaar uitrekent dan kost een elektronisch abonnement op The Economist je jaarlijks 20 pond méér dan een papieren abonnement. Eén oplossing is om minder afbeeldingen en foto's te publiceren in je tijdschrift, maar daar zijn de lezers dan weer niet gelukkig mee. Het elektronische uitgeven heeft nog een lange weg af te leggen...

Lees meer over:

Onze partners