Emakina legt LBi het vuur aan de schenen

De Belgische webagentsschappen LBi en Emakina houden het spannend. Emakina blijft nipt de tweede grootste, zo blijkt uit zijn jaarresultaten.

In februari fuseerden de internetagentschappen DAD en Winsome onder de naam LBi, onderdeel van LBI International. Toen werd geschat dat de gezamenlijke omzet zo’n 9,3 miljoen euro zou bedragen, maar werd al een nek-aan-nekrace aangekondigd met het fel groeiende Emakina. Die voorspelling is bewaarheid, maar Emakina moet voorlopig tevreden blijven met de tweede plaats, ook na de succesvolle beursgang (Alternext).De omzet van het internetbedrijf bedraagt vandaag 8,4 miljoen euro, +68 tegenover de 5 miljoen euro van 2005. De operationele winst verdubbelde zowat tot 864.000 euro. De winst voor belastingen groeide met bijna 170 procent tot 760.000 euro.Emakina verklaart die verbetering door de toegenomen productiviteit en algemene kostenbeheersing. Via het sterker uitgebouwde team kon Emakina in 2006 32 nieuwe klanten binnenhalen. Ook via de beursgang en via overnames kon het bedrijf groei verwezenlijken. Zo nam Emakina een participatie van 50 procent in B. On the Net en kocht het (in januari van dit jaar) een meerderheid in Design is Dead.Die overnames en de hoofdbrekens rond integratie zorgen ervoor dat Emakina een lichte groepsstructuur zal invoeren en nieuwe kaders zal moeten benoemen. Het bedrijf noemt ook het beheer van de human resources een uitdaging. Voor het personeel wordt een plan voor aandelenopties opgesteld.Ook voor dit jaar plant Emakina nieuwe overnames. Doelstelling voor 2007 is een groei met meer dan 40 procent en een omzet van 12 miljoen euro. Het agentschap herhaalt ook de lange termijndoelstelling om in 5 jaar in de top 5 van Europese agentschappen te bereiken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content