Enkelingen heersen over Twitter

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Ziehier de relativering van een hype: slechts 10 procent van de miljoenen Twitter-gebruikers produceert 90 procent van de content op de microbloggingsite. Dat blijkt uit onderzoek van de universiteit van Harvard.

Ziehier de relativering van een hype: slechts 10 procent van de miljoenen Twitter-gebruikers produceert 90 procent van de content op de microbloggingsite. Dat blijkt uit onderzoek van de universiteit van Harvard.

Eerst wat cijfers. Onderzoeksbedrijf Nielsen Online stelt dat het aantal Twitter-bezoekers tussen februari 2008 en februari 2009 groeide van 475.000 tot 7 miljoen. Dat aantal zou volgens schattingen al ver boven de 10 miljoen moeten liggen. Van een hype gesproken.

Toch wordt een en ander gerelativeerd nu ze op de universiteit van Harvard gekeken hebben naar gebruikspatronen op de microbloggingsite. De Harvard-onderzoekers namen een ‘snapshot’ van 300.542 Twitter-gebruikers in mei 2009. Daaruit blijkt dat 10 procent van de Twitter-gebruikers 90 procent van de content genereert. Met andere woorden, enkelingen beheersen het reilen en zeilen op de website. Volgens de onderzoekers is het ‘typische beeld’ van een sociaal netwerk dat 10 procent van de gebruikers 30 procent van de content genereert.

Meer dan de helft van de Twitter-gebruikers updaten hun pagina minder dan eenmaal om de 74 dagen. De mediaan van het aantal tweets per gebruiker in hun hele leven is… één. “Twitter lijkt meer op een eenrichtings-, of ‘één-naar-velen’-publicatiedienst, veeleer dan een tweerichtings-, peer-to-peer-communicatienetwerk”, stelt het onderzoeksteam. Onderzoeker Bill Heil zegt aan de BBC: “Het Twitter-management moet beslissen of ze dat als een probleem zien. En als ze dat een probleem vinden, hoe zullen ze Twitter dan aanpassen om het meer toegankelijk te maken voor de gemiddelde gebruiker?”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content