EPM krijgt een zetje van de crisis

Bedrijven lijken meer te terug te grijpen naar enterprise performance management (epm). Dat blijkt uit de tweede editie van de epm-enquête van Oracle, in samenwerking met Quocirca, bij 800 ict-beslissers.

Bedrijven lijken meer te terug te grijpen naar enterprise performance management (epm). Dat blijkt uit de tweede editie van de epm-enquête van Oracle, in samenwerking met Quocirca, bij 800 ict-beslissers.

Eén van de stimulansen is zonder twijfel de crisis. “Bedrijven hebben hun operationele efficiëntie geëvalueerd”, stelt Oracle. “Ze detecteerden een waar manco inzak integratie en een zwakke informatieuitwisseling tussen hun belangrijkste businessprocessen.” Epm lijkt hen dan een bruikbaar middel om dat te verhelpen.

Ook in de Benelux peilde Oracle bij 50 Belgische en 50 Nederlandse bedrijven. Wat opvalt onder de resultaten:

– de lokale bedrijven hebben meer dan eldes de neiging om hun positie op de markt te evalueren, om zo de beste opportuniteiten te identificeren.- lokale bedrijven krijgen bovendien een bovengemiddelde score voor hun vertrouwen in planning- en reportingprocessen.- de Business Plan-indicator van de deelnemende lokale bedrijven ligt ook hoger dan het gemiddelde, wat volgens Frank Buytendijk, EPM-specialist bij Oracle, aantoont dat ze “meer belang hechten aan commerciële planningprocessen, met als doel hun beschikbare resources optimaal te gebruiken.”

De studie onthult ook een versterkte aandacht voor de klantloyaliteit, een belangrijke groeifactor of een manier om de eigen positie te behouden in crisistijden. Maar de lacunes blijven ook, zoals een gebrek aan integratie tussen operationele processen, een te grote focus op interne (financiële) parameters en een gebrek aan overeenstemming tussen de bedrijfsstrategie en de belangen van de diverse ‘stakeholders’ (leveranciers, klanten, investeerders, medewerkers).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content