Erasmus-ziekenhuis schakelt 'serious games' in bij hersenletsels

29/03/11 om 11:32 - Bijgewerkt om 11:32

Bron: Datanews

Twee therapeuten van het 'Centre de Réadaptation Fonctionnelle Neurologique Ambulatoire pour adultes' (CRFNA) van het Erasmus-ziekenhuis werken mee aan een prototype van een 'serious game'. Dat wordt voor de Xbox Kinect van Microsoft ontwikkeld door het Belgische bedrijfje Fishing Cactus.

Erasmus-ziekenhuis schakelt 'serious games' in bij hersenletsels

Twee therapeuten van het 'Centre de Réadaptation Fonctionnelle Neurologique Ambulatoire pour adultes' (CRFNA) van het Erasmus-ziekenhuis werken mee aan een prototype van een 'serious game'. Dat wordt voor de Xbox Kinect van Microsoft ontwikkeld door het Belgische bedrijfje Fishing Cactus.

Het project werd 'ROGER' gedoopt, wat staat voor Realistic Observation in Game and Experiences in Rehabilitation. Doel is een revalidatietherapie te bieden aan mensen met hersenproblemen (bijvoorbeeld na een ongeval, een beroerte of bij een ziekte als Alzheimer).

Een eerste prototype, dat gefinancierd wordt door het Microsoft Innovation Center in Bergen, (her)creëert virtueel een ruimte waar de patiënt een kader en concrete objecten terugvindt. Daarmee kan hij opnieuw bewegingen, gebaren en cognitieve processen aanleren. Het project wacht op nieuwe financiering (een Belgisch partnership uit de medische sector zou bijna getekend zijn) om het prototype te verfijnen en testen te kunnen starten met patiënten.

De ethische commissie van het ziekenhuis heeft in elk geval zijn fiat gegeven voor de voortzetting van het project. "Het gaat er nu om de bruikbaarheid van de omgeving te verifiëren en de manier waarop de patiënten het percipiëren en om de precisie van de bewegingen te evalueren", zegt Alexia Watelet, neuropsychologe in het Erasmus-ziekenhuis. De interface moet aangepast worden om het virtueel mogelijk te maken om objecten vast te grijpen in plaats van ze te selecteren in een tabel, en om de bewegingscommando's aan te passen.

"Dit 'serious game' zal, op voorwaarde dat het makkelijk kan aangepast worden door de therapeuten zelf, een grote stap voorwaarts zijn. Het vermijdt dat elke instelling een volledig appartement moet inrichten voor de revalidatie. Het maakt snelle herschikkingen mogelijk, specifiek voor elke patiënt, biedt de mogelijkheid de sessies heel nauw te analyseren. De 3D-camera zorgt ook voor een directere interactie met het beeld, daar waar een headset een obstakel is in de communicatie met de patiënt."

Onze partners