EU: Kinderen onder de 16 mogen niet meer zomaar op sociale media

De Europese instellingen hebben een principeakkoord bereikt over nieuwe regels voor databescherming. Burgers krijgen daardoor meer controle over hun persoonsgegevens, bedrijven kunnen een beroep doen op één privacytoezichthouder. Kinderen onder de 16 mogen niet meer zomaar op sociale media, ze moeten daar toestemming van hun ouders voor krijgen.

Het principeakkoord vervangt de privacyregels uit 1995, toen internet nog maar pas de kop opstak. De afgelopen maanden is intensief onderhandeld tussen de Europese Commissie, de lidstaten en het Europees parlement, met de bedoeling om nog voor het einde van het jaar een akkoord te bereiken. Voordat de nieuwe regelgeving in voege treedt, ten laatste tegen 2018, moeten het parlement en de Europese Raad nog formeel het licht op groen zetten.

Concreet is afgesproken dat internetgebruikers meer controle zullen kunnen uitoefenen op hun persoonlijke gegevens. Ze zullen die ook kunnen meenemen als ze overstappen naar een ander internetaanbieder. Ook het zogenaamde “recht om vergeten te worden” is opgenomen, waardoor data kunnen worden verwijderd. Het Europese Hof van Justitie had vorig jaar al bepaald dat Google in zijn zoekmachine links naar persoonlijke informatie moet verwijderen als die niet meer relevant is. De minimumleeftijd voor minderjarigen op sociale media komt op 16 jaar, maar individuele lidstaten kunnen die verlagen tot 13 jaar.

Internetconcerns zoals Google of Facebook moeten expliciet toestemming vragen voor het gebruik van persoonsgegevens en hun producten “privacyvriendelijk” maken. De regels gelden niet alleen voor Europese bedrijven, maar ook voor bijvoorbeeld Amerikaanse. Als ze de regels overtreden, riskeren ze een boete tot 4 procent van hun jaaromzet. Dat is iets minder dan de 5 procent waar het Europees parlement op aandrong.

Dezelfde standaarden gelden voortaan in alle 28 EU-landen, tot nu waren er grote individuele verschillen. (Belga/WK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content