Europees Parlement ten strijde tegen opdringerige internetreclame

Het Europees Parlement heeft in een resolutie opgeroepen tot een betere bescherming tegen de praktijken van adverteerders op internet.

Het Europees Parlement heeft in een resolutie opgeroepen tot een betere bescherming tegen de praktijken van adverteerders op internet.

De trend ondermijnt de privacy van surfers, zo betogen de Europarlementsleden. “De huidige wetgeving is niet langer opgewassen tegen de wildgroei aan reclame per e-mail of gerichte online advertenties. Ook zelfregulering door de sector blijkt niet te werken”, weet Ivo Belet (CD&V). Hij wijst erop dat Google en andere internetbedrijven e-mails scannen op sleutelwoorden, sociale netwerken doorlichten op zoek naar informatie over consumenten en zelfs nagaan waar consumenten inloggen.

Volgens het Europees Parlement moet opgetreden worden tegen dit soort praktijken, die een bedreiging vormen voor de privacy van de consumenten. In de resolutie wordt dan ook gepleit voor een verbod op het screenen van private e-mails voor reclamedoeleinden. Advertenties via e-mail moeten een automatische link bevatten waarmee de ontvanger verdere reclame kan weigeren.

Het Europese halfrond eist voorts in de resolutie dat consumenten beter moeten worden ingelicht over de manier waarop die gegevens worden verzameld. “Het grote publiek is zich immers niet steeds bewust van de problemen in verband met het gebruik van zijn persoonsgegevens en evenmin van de instrumenten die het ter beschikking heeft om deze het hoofd te bieden”, aldus Bart Staes (Groen!).

De Europese markt voor online advertenties is goed voor meer dan 14 miljard euro.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content