Europese Commissie ijvert voor betere privacywetgeving

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Europese burgers moeten zelf kunnen bepalen hoe hun persoongegevens gebruikt worden. Dat benadrukt Europees Commissaris voor Informatiemaatschappij en Media Viviane Reding in een videoboodschap. De Europese Commissie staat klaar om op verschillende fronten actie te ondernemen om dit recht te verdedigen.

Europese burgers moeten zelf kunnen bepalen hoe hun persoongegevens gebruikt worden. Dat benadrukt Europees Commissaris voor Informatiemaatschappij en Media Viviane Reding in een videoboodschap. De Europese Commissie staat klaar om op verschillende fronten actie te ondernemen om dit recht te verdedigen.

Onmiddellijke aanleiding voor de [boodschap] van Reding is een reeks klachten van Britse internetgebruikers en Europarlementsleden over het reclamebedrijf Phorm. Phorm hanteert een omstreden advertentietechniek die permanent het surfgedrag van gebruikers analyseert om te peilen naar hun interesses, en gerichte advertenties te sturen bij het bezoek van bepaalde websites.

Telefoonoperator British Telecom gaf vorig jaar toe de advertentietechniek van Phorm getest te hebben, zonder dat de gebruikers daarvan op de hoogte waren gebracht. Het bedrijf had al tienduizenden surfprofielen van BT-klanten opgesteld om gerichte reclame te kunnen sturen.

Volgens de Europese Commissie toont de zaak aan dat Groot-Brittannië de EU-privacyrichtlijn niet goed heeft geïmplementeerd. Deze eist dat persoonsgegevens enkel mogen worden gebruikt wanneer de consument hiervoor zijn toestemming heeft gegeven. “De EU zal actie ondernemen wanneer de lidstaten het nalaten deze regels toe te passen”, aldus Reding.

Dat de Nederlandse Commissaris meent wat ze zegt, moet blijken uit het feit dat de EC al tot juridische stappen is overgegaan naar aanleiding van de Phorm-case. Als Groot-Brittannië zijn privacywetgeving niet aanscherpt, wordt het land voor het Europese Hof gesleept.

“We kunnen niet toestaan dat het informatieverkeer in de gaten wordt gehouden en opgeslagen wordt, enkel en alleen omdat dat uiteindelijk zou leiden tot relevantere reclame”, klinkt het in de videoboodschap.

Reding roept ook de sociale netwerken op om de online privacybescherming te versterken en te respecteren. “Providers maar ook gebruikers van sociale netwerken moeten van privacy een prioriteit maken. Het is mijn overtuiging dat de profielen van minderjarigen automatisch een privékarakter moeten hebben, en niet vindbaar mogen zijn voor zoekmachines.”

“De EC heeft de sociale netwerksites eerder al opgeroepen om zichzelf te reguleren. Doen ze dat niet, ben ik sowieso bereid om verder te gaan en om met nieuwe regels te komen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content