Europese Commissie wil einde maken aan cookiemeldingen

11/01/17 om 09:59 - Bijgewerkt om 09:59

Bron: Belga

Internetgebruikers zullen niet langer op elke website moeten aangeven of ze instemmen met het gebruik van cookies. De Europese Commissie stelt voor dat er geen goedkeuring meer moet worden gegeven voor het gebruik van cookies die de privacy niet schenden, maar die louter gebruikt worden om een website of app vlot te laten werken.

Europese Commissie wil einde maken aan cookiemeldingen

© iStock

Met cookies onthouden servers het surfgedrag van internetgebruikers. Ze zorgen ervoor dat logingegevens en instellingen niet telkens opnieuw moeten worden ingevuld, maar grijpen op die manier ook in op de privacy. Vooral omdat cookies door bedrijven worden gebruikt om doelgerichte reclameboodschappen te versturen. De Europese regels bepalen daarom dat websites aan hun bezoekers telkens opnieuw de toestemming moeten vragen om cookies te gebruiken - een vereiste die velen danig op de zenuwen werkt.

De Commissie wil die cookiebepalingen nu aanpassen. Voortaan zullen gebruikers bij de installatie van een browser de vraag krijgen of ze permanente cookies die persoonsgegevens verzamelen, accepteren of weigeren. Het zijn die cookies die het online surfgedrag bijhouden.

Websites die cookies gebruiken om louter praktische redenen, bijvoorbeeld om de inhoud van een winkelwagentje bij te houden of om online formulieren in te kunnen vullen die verschillende webpagina's bestrijken, zullen geen expliciete toestemming meer nodig hebben.

Nieuwe privacy- en dataregels

Het voorstel van de Commissie past in een breed pakket nieuwe privacy- en databeschermingsregels. Concreet worden de regels voor traditionele telecombedrijven aangepast en uitgebreid naar nieuwe spelers op het vlak van online communicatie, zoals WhatsApp, Facebook Messenger, Skype en Gmail. Niet alleen de inhoud van elektronische berichten zal worden beschermd, maar ook metadata als plaats en tijdstip. Zonder expliciete toestemming zullen die niet langer verwerkt mogen worden of gebruikt voor reclameboodschappen op maat.

Volgens de bedrijven zelf zullen de nieuwe regels, die weliswaar nog door de lidstaten en het Europees Parlement moeten worden goedgekeurd, hen geld kosten. Het is maar dankzij de verkoop van gebruikersgegevens dat zij hun diensten gratis kunnen aanbieden, luidt het.

Staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer (Open Vld) reageerde al enthousiast op het Commissievoorstel. De nieuwe regels beschermen de privacy in moderne digitale tijden en geven vertrouwen aan de consument, tweette hij.

Nog geen wetgeving

Samen met minister van Telecom Alexander De Croo (Open Vld) betreurt De Backer wel dat de Commissie nog niet met een wetgevend initiatief komt dat het principe van het vrij verkeer van data binnen Europa vastlegt en "onnodige digitale grenscontroles" wegwerkt. Ons land had daar, samen met een aantal andere landen, sterk voor gepleit, klinkt het. Vooral kleine landen zoals België hebben hier economisch veel bij te winnen. De Commissie berekende dat de totale economische meerwaarde voor de Europese Unie jaarlijks kan oplopen tot 8 miljard euro.

Onze partners