Europese Commissie zoekt nieuwe ICT-strategie

05/08/09 om 11:10 - Bijgewerkt om 11:09

Bron: Datanews

Voor wie een vinger in de Europese ict-pap wil gehad hebben, is het nu het moment. De Europese Commissie heeft een openbare consultatie opgestart rond de ict-beleidskoers die ze moet gaan varen.

Voor wie een vinger in de Europese ict-pap wil gehad hebben, is het nu het moment. De Europese Commissie heeft een openbare consultatie opgestart rond de ict-beleidskoers die ze moet gaan varen.

Dit jaar loopt het vorige Europese strategische plan rond ict en informatisering, i2010, ten einde. Europees commissaris voor de Informatiemaatschappij en Media wil de inspanningen niet laten slabakken en lanceert daarom al een openbare bevraging, waaraan alle Europese burgers en bedrijven kunnen deelnemen, rond de toekomstige ict-strategie.

De vragen gaan heel breed, van het inzetten van ict bij het economisch herstel, over CO2-uitstoot tot e-government. Met een telkens terugkerend woord: "hoe?" [De bevraging staat nog online tot 9 oktober.]

De opstart van de nieuwe bevraging was ook het moment om de rekening te maken van de strategie van de voorbije jaren. In 2008 was 56 procent van de Europeanen regelmatig internetgebruiker, een toename met een derde sinds 2004. In België gaat het om 66 procent van de inwoners. De helft van de Europese gezinnen en meer dan 80 procent van de bedrijven (in België respectievelijk 61 en 91 procent) beschikken over een breedbandverbinding, wat van Europa meteen de wereldleider inzake breedbandinternet maakt.

Van de jongeren tussen 16 en 24 jaar gebruikt 73 procent actief het internet, bijna tweemaal zo veel als het EU-gemiddelde van 35 procent. 66 procent van alle Europeanen onder 24 jaar gebruikt dagelijks het internet. Het EU-gemiddelde bedraagt daar 43 procent, tegenover 51 procent van de Belgen. Viviane Reding meent dat Europa "gebruik (moet) maken van die nieuwe generatie Europeanen, die het binnenkort voor het zeggen zullen krijgen op de Europese markten. Om het economische potentieel van die 'digitale generatie' aan te boren, moeten wij de toegang tot digitale inhoud eenvoudiger maken."

Reding kan overigens niet over de gehele lijn tevreden zijn. Zo blijkt Europa wel een sterke breedbandpenetratie te hebben, maar loopt het dramatisch achterop op Japan en Korea inzake glasvezelverbindingen. De mobiele communicatie in Europa maakt nog lang niet ten volle gebruik van de voordelen van mobiel breedbandinternet (3G en hoger). Ook daar is Azië een pak sterker. En wat internetdiensten en -applicaties betreft worden we ver achterop gelaten door de Verenigde Staten. De r&d-investeringen in ict in Europa lopen evenzeer achter op die in Azië en de VS. Om zo opnieuw bij de toekomstige ict-strategie te belanden en de daarvoor gelanceerde bevraging...

Onze partners